Önkormányzati sajtószolgálat
MTI - hírügynökség
2024. április 23. kedd
Hírek témák szerint

SZIGLIGET KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
2011. október 24., hétfő 16:31

Balaton parti önkormányzatok - A VIDÉK HALÁLA (2)
Meg kell értetni mindenkivel, hogy a Balaton parti önkormányzatok jó gazdái a térségnek, és minél jobb anyagi helyzetbe kerülnek, annál többet forgatnak vissza a településükre, a turizmusra, ezáltal növelve az állami bevételeket is. Annak érdekében, hogy ez a forrás nagyobb legyen, törekedni kellene arra, hogy a nyaralóingatlanok, vagy a nyaralóterületek tekintetében is támogatást kapjanak az önkormányzatok, nem csak az állandó lakosság után. Ez azért is indokolt, mert az átlag Balaton-parti önkormányzatnál a nyaralóingatlanok száma közel háromszorosa az állandó ingatlanok számának. Itt fogalmazódott meg bennem a kérdés, hogy a kötelező feladatokat „célzó” támogatások esetében hogyan finanszírozza a nyaralóingatlanokon található utak, közvilágítás, közpark gondozásának, fenntartásának költségét. Az lenne az elfogadható finanszírozás, ha erre a forrást a települések teljes útközműhálózat hosszának mértékében biztosítaná, vagy területarányosan.
Ez a mostani tervezet a vidéki falvak nagy részének elsorvadását fogja eredményezni. A törvényjavaslat az önkormányzatok durván 75-80%-át kitevő 3.000 főnél kevesebb lélekszámú településeket sújtja. Ez a törvény nem hátrányos a városoknak és a megyei önkormányzatoknak. Azokat az önkormányzatokat sújtja, melyek az önkormányzatok adóság állományának csak kb. 5%-át képezték. Nagy részben azokon a településeken kell a hivatalokat megszüntetni, ahol felelősségteljesen gazdálkodtak.
A kistelepüléseken megszüntetik az iskolákat, elviszik a hivatalokat és a jól működő önkormányzatok plusz bevételeiből elvonnak pénzeket, hogy területfejlesztési alapot képezzenek, vagy éppen finanszírozzák bizonyos települések működését. Ez lesz a Balatonnál is. Megszüntetik a kisiskolákat, hivatalokat, ezáltal eltűnik a településekről az értelmiség, a fiatalok városokba, vagy éppen Budapestre költöznek, elöregednek a Balaton parti települések, átalakul teljesen nyaraló-településsé, megnövekszik téli időszakban a bűnözés, mert kihalt települések lesznek. Nem lesz gazdája a falvaknak, a szezonhosszabbítás elképzelhetetlen állandó lakosság nélkül, hosszú időre bebetonozódik a Balaton szezonalítása. Ezzel párhuzamosan a Magyar Tenger vonzereje is csökken, elmaradnak a vendégek, és csökken az államnak a Balatonból keletkező bevétele is.
Nem tudom, hogy mennyire gondolták végig azt, hogy ezek az intézkedések eredményeznek-e annyi megtakarítást, mint amennyi kárt okozhat. Látni szeretnénk azokat a számításokat, melyek alátámasztják, hogy a hivatalok megszüntetésével több megtakarítás keletkezik, mint amilyen költségigénye lesz. Itt gondolok például arra, hogy az ügyintézés bizonyos napokon megtörténjen azokban a falvakban is, ahol eddig a helyi hivatalban ez megtörtént. Ennek érdekében a hivatali dolgozóknak rendszeresen el kell menni ezekre a településekre, ezáltal keletkezik egy olyan utazási költség, mely eddig nem volt. Megnövekszik a telefonos kapcsolatfelvétel, és akkor még nem beszéltünk az ügyet intéző lakosság közlekedési költségéről. A hivatali épületekre is szükség lesz, mivel az ügyintézés ott fog történni a fogadóórákban, melyeket fűteni kell, villanyköltsége lesz stb. Vagyis nem vagyok meggyőződve, hogy jelentős költségcsökkenésről beszélhetünk.
Nem tartom szerencsésnek, hogy német, vagy angol önkormányzati rendszereket próbálunk megvalósítani, mi magyarok vagyunk, más szokások, más társadalom. Majd, ha magyar ember létbiztonsága, anyagi helyzete az előbb említett országok lakóiéhoz fog hasonlítani, akkor lehet a szabályozásokat is azokról az országokról mintázni.
Kilenc éve irányítom a települést, évről évre fejlesztettünk, újabb és újabb ötleteket valósítottunk meg a település minél stabilabb anyagi helyzetének megvalósítása érdekében, nem vettünk fel hitelt, nem adósodtunk el, a nehezebb feladatot vállaltuk és most lehet, hogy azt kell mondanunk, kár volt.
Véleményem szerint a „Kiemelt Üdülőkörzetbe” tartozó településeken ingatlanszám lenne a leginkább valós számítási alap. Ez alapján kellene súlyozni a településeket!


Balassa Balázs, Szigliget település polgármestere


Vissza

Küldje tovább ismerősének

Nyomtatóbarát változat


Önkormányzati érdekszövetségek hírei
Magyar Polgármesterek XII. Világtalálkozója
2018. június 28., csütörtök 12:56
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége    2018. június 29-30-án  Gödöllőn rendezi meg a
 Magya...
TÖOSZ állásfoglalás a 2018. évi központi költségvetésről
2017. május 26., péntek 09:27
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) kibővített Elnöksége 2017. május 23-ai ül...
Országos önkormányzati szövetségek szolidaritási nyilatkozata
2016. június 8., szerda 19:13
Az Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa (ÖNET) önkormányzati oldalát képviselő Elnökök T...
Belügyminisztérium hírei
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
A megszűnt Önkormányzati Minisztérium archív hírei
Az önkormányzati rendszer átalakításáról, az önkormányzatokat ...
2010. június 28., hétfő 17:02
Az új kormány önkormányzatokat érintő elképzeléseiről esett szó az ETK Önkormányzati Klub legutób...
Kormányzati segítség a zempléni településeknek
2010. május 13., csütörtök 11:29
Dr. Pataki István, az Önkormányzati Minisztérium szakállamtitkára és dr. Hoffmann Imre, az Ország...
RSS  ▪  Impresszum  ▪  Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fenntartva.