|
|
BUDAKESZI VÁROS ÖNKORMÁNYZATA |
2013. január 5., szombat 23:48 |
Májustól a Volánbusz viszi az utasokat |
|
Május
elsejétől kilenc agglomerációs települést érintő autóbuszjáratokat
vesz át a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK), illetve a BKV-tól a
Volánbusz.
Budakeszit is érinti a változás.
A szaktárca jogszabályi kötelezettségre
hivatkozva hozta meg a döntést, mivel a személyszállítási
szolgáltatásokról szóló, tavaly elfogadott törvény és az erre vonatkozó
uniós rendelet alapján a BKV belső szolgáltatónak minősül, ezért 2013.
május 1-jétől Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási
feladatokat - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) pénteken
az MTI-vel.
A változás Budakeszit,
Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt,
Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti. E településeket jelenleg 27
nappali és 8 éjszakai autóbuszvonalon összesen 132 autóbusszal
szolgálják ki. Az üzemeltetés átvételének előkészítésében a
szaktárca és a közlekedési társaságok mellett a Magyar Nemzeti
Vagyonkezelő Zrt. és a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.
szakértői is részt vesznek. A részletek kidolgozását az elővárosi
közlekedés településenkénti és vonalankénti vizsgálata alapozza meg -
közölte az NFM.
Hangsúlyozták, hogy a szolgáltatási
színvonal új, környezetbarát autóbuszok közlekedtetésével, több járat
üzemeltetésével és a menetidők csökkentésével javulni fog. A társaság a
minisztérium szerint alkalmas arra, hogy a feladatot új járművek
beszerzésével és a szolgáltatási színvonal javításával olcsóbban lássa
el, mint a BKV.
A Volánbusz a járművek beszerzésére közbeszerzési eljárást írt
ki, ez csak az év második felében zárulhat le, addig a Volánbusz
buszokat bérel.
Az iho.hu szakportál csütörtökön
számolt be arról, hogy Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter a
Volánbuszt jelölte ki az agglomerációs vonalak üzemeltetőjének a BKK
helyett. A közlekedési központ pénteken az MTI megkeresésére a hírre
úgy reagált: további egyeztetéseket tart szükségesnek az agglomerációs
vonalak átadásával kapcsolatban. Ősszel a Közlekedéstudományi
Intézettel - mint az NFM szakmai megbízottjával - folytattak
kifejezetten szakmai egyeztetéseket, de az ellátási felelősök közös
döntésig még nem jutottak el. A május 1-je utáni együttműködési formára
vonatkozó megállapodás még nincs a témában a BKK és az NFM között, a
szakmai egyeztetések folynak tovább.
Forrás: MTI
* * *
A Városi és Elővárosi Közlekedési
Egyesület (VEKE) az utasok érdekeit nézi, ha ők jól járnak az
átszervezéssel, akkor azt csak támogatni tudjuk, ha viszont nem, akkor
ellenezzük a megoldást – nyilatkozta Dorner Lajos, a VEKE elnöke.
Kérdéses azonban – tette hozzá – hogy az új járatok milyen menetrend és
milyen díjszabás szerint fognak közlekedni, amíg ez nem tisztázott
nemigen lehet érdemben állást foglalni arról, hogy a változtatás jó-e
vagy sem. A helyzet azonban talán lökést adhat a régóta esedékes
tarifareform elindításához, ideje lenne már a közlekedési szövetség felé
tartó lépéseket tenni, mert eddig csak rombolni sikerült. Az elnök
szerint számos egyéb részlet is tisztázatlan még, többek között az, hogy
a Volánbusz mi alapján tendereztet pont ennyi és pont ilyen kivitelű
autóbuszt. Az érintett vonalaknak ugyanis jelentős, egyes esetekben
döntő a Budapesten belüli forgalma, nem lenne szerencsés, ha ezt
követően „volán-módra” zónázó járatként közlekednének Budapest határán
belül. Ez esetben ugyanis a kieső megállók ellátására egy párhuzamos
járatot kellene indítania a BKK-nak, ami tovább növelné a káoszt és a
költségeket.
A hirtelen döntés sokaknak okozhat
meglepetést. Tény, hogy sokszor adódtak érdekes helyzetek abból, hogy
egyazon végállomásról az egyik elővárosokba Volánbusz járt helyközi
díjszabással, a másik elővárosba pedig a BKK járatával lehetett eljutni,
BKK-díjszabással.
Kérdéses az is, hogy mi lesz a BKK által
az agglomerációs településekkel nemrégiben újrakötött
megállapodásokkal. A járatok amúgy is jelentős bevételt termeltek a
BKK/BKV-nak, ez most egy csapásra kiesik, ami nehéz helyzetbe hozhatja a
cégeket.
Az iho.hu által megkérdezett, BKV-hoz
közel álló forrás szerint az intézkedés rendkívül átgondolatlan, és
nagyon sok kockázatot rejt magában. A név nélkül nyilatkozó szakértő
szerint májusig lehetetlen ennyi autóbuszt beszerezni, így a
szolgáltatás nagy valószínűséggel akadozva fog elindulni. (Nagy
valószínűséggel a BKV-tól próbálnak majd használt buszt bérelni, az
azonban kétséges, hogy ha ugyanazokkal a lerobbant Ikarusokkal akar
szolgáltatni a Volánbusz, akkor mi értelme van a cserének, hiszen az
üzemeltetési költségek nem csökkennek, és az utasok sem kapnak jobb
szolgáltatást.)
De a BKV-nak nem ez fog igazán fájni,
hanem az, hogy körülbelül 500 BKV-járművezető állását szünteti meg a
döntés. A közlekedési vállalat eddig is szoros költségvetése pedig még
jobban felborul, hiszen az agglomerációs településekkel a Budapesti
Közlekedési Központ szerződést kötött az elővárosi vonalak
üzemeltetésére, így a BKV-nak jelentős bevétele volt ebből a
szolgáltatásból. Így a kék-szürke buszairól ismert cég járművezetőinek
legalább egytizedét, és bevételeinek ennél is nagyobb részét veszíti el.
Nemes Gábor, az Egyesült Közlekedési
Szakszervezet elnöke sem látja az átgondoltságot a döntés mögött. Mint
mondta, velük még nem egyeztetett senki, az mindenesetre több mint
furcsa, hogy ha az állami tulajdonú Volánbusznak tudnak erre pénzt adni,
akkor az önkormányzati tulajdonú BKV-nak miért nem tudják biztosítani
ugyanezt.
Forrás: iho.hu
|
2 csatolt kép
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|