|
 |
BUDAPEST FŐVÁROS ÖNKORMÁNYZATA |
2013. április 10., szerda 22:33 |
 Megkezdődött a FUTÁR közterületi kijelzőinek kihelyezése |
|
Az
elmúlt napokban városszerte új, szürke színű tartóoszlopok
jelentek meg számos megállóhelyen. Az oszlopok felállítására a Budapesti
Közlekedési Központ FUTÁR projektjének keretében kerül sor. Az első
néhány oszlopra már felkerültek a tömegközlekedési járatok
közlekedéséről megbízható, valós idejű információkat nyújtó kijelzők és
hangszórók is.
A
FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer) projekt egy
integrált közösségi közlekedési informatikai rendszer, melyet a
Budapesti Közlekedési Központ a BKV közreműködésével épít ki. A
fejlesztés összköltségvetése 6,7 milliárd forint, ami az Új Széchenyi
Terv keretében, európai uniós támogatással valósul meg.
Új fejezet a budapesti utastájékoztatásban
A FUTÁR dinamikus utastájékoztatásának köszönhetően a megállóhelyeken
és a járműveken elhelyezett kijelzők a jármű útiránya, indulási ideje
mellett valós idejű információkat szolgáltatnak majd nem csak a járatok
közlekedéséről, de egy esetleges forgalmi változásról is, megkönnyítve
és kiszámíthatóvá téve az utazás tervezését. A rendszer a menetrend és a
valós forgalmi helyzet alapján majdnem pontosan képes kiszámítani,
melyik járat mikorra ér az útvonalán található megállókba. Mindez 2295
járművön, 263 megállóhelyen és csomópontban, mobil eszközökön, valamint
internetes felületeken is elérhetővé válik.
A fejlesztés amellett, hogy segíti majd a budapesti közösségi
közlekedést használókat abban, hogy a lehető leggyorsabban érjék el
céljukat, jelentős változást hoz a fővárosi közlekedés irányításában is.
A FUTÁR műholdas rendszere ugyanis folyamatos, 24 órán át történő
forgalmi felügyeletet biztosít a megrendelő BKK részére.
A diszpécserek műholdas nyomkövető rendszer segítségével követik majd
a járműveket, ezáltal folyamatosan szabályozhatják a felszíni
közlekedést, vagy épp sokkal könnyebben és gyorsabban szervezhetnek meg
egy villamos- vagy metrópótlást forgalmi zavar esetén. A megbízható
kommunikációt új rádiórendszer is segíti. Ezzel tervezhetőbbé válik a
közlekedés és pontosabb, megbízhatóbb, költségtakarékosabb menetrendek
készülhetnek.
263 új utastájékoztató készülék városszerte
A projekt leglátványosabb elemei azok a megállóhelyi, csomóponti
utastájékoztató berendezések lesznek, melyekből városszerte 263 darabot
telepítünk a következő hetekben. A közterületen elhelyezett kijelzőknek
több típusa is létezik, így a metróaluljárókban például falra rögzített
monitoros utastájékoztatókkal találkozhatunk majd. A berendezések
telepítési munkái ezekben a napokban fordulnak élesbe: gyors ütemben
immár 64 helyszínen történt meg az oszlopok állítása. A tartószerkezetek
egy részére már a kijelzők is kikerültek. A következő hetekben a
továbbiakat is telepítjük.
Az új kijelzők széleskörű tájékoztatást tesznek majd lehetővé: •
Forgalmi zavaroktól mentes időszakban alapvetően a járművek
számjelzése, útiránya (célállomásának neve) és az indulásig hátralévő
idő percben kifejezett értéke fog megjelenni, de egyéb információkat
(például a jármű alacsonypadlós jellegét) is jelezni kívánjuk. • A
várható forgalmi változásokról és a forgalmi zavarokról futó szöveges és
hangos tájékoztatás is meg fog jelenni a berendezéseken.
A telepített berendezések a járatok közlekedéséhez igazodva
éjjel-nappal fognak működni. A vakok és gyengén látók számára –
távirányítással – hangos információt szolgáltatnak majd a készülékek. A
telepítési helyszínek kiválasztása számos szempont mérlegelésével
történt meg. A közterületi utastájékoztató berendezések helyének
kijelölésekor a következő általános szempontokat vettük figyelembe: • A
helyszínek kiválasztásakor döntő szempont volt, hogy az ott elhelyezett
kijelzők az utasok számára választási, döntési lehetőséget adjanak
azáltal, hogy az úti céljuk felé kínált különböző alternatívákat a
kijelzőkön megjelenítjük. Ilyen döntési alternatívák lehetnek: alap- és
gyorsjáratok, eltérő útvonalon azonos cél felé közlekedő járatok, egy
csomópont egymástól távolabb lévő, esetleg egymástól nem látható
megállóiból azonos irányba induló járatok. • Előnyt élveztek azok a helyszínek, ahol a szolgáltatást igénybe vevők száma környezetéhez képest jelentős. • A
kijelzős helyszíneket a projekt hatóterületén a szükséges és indokolt
mértékig egyenletesen terítve határoztuk meg. Minden kerületben, sőt
egyes agglomerációs településeken is lesz kijelző. • A jelenleg már
üzemelő régebbi, egyszerűbb felépítésű megállóhelyi és csomóponti
elektronikus utastájékoztató eszközök helyét és állapotát is figyelembe
vettük. Egyes kijelzőket e vizsgálat alapján lecserélünk, másokat
továbbra is megtartunk. • A forgalom napi lebonyolítása során
keletkező gyakoribb zavarokra felkészülve határoztunk meg olyan
helyszíneket, ahol a menetrend szerint közlekedő járművekről nyújtott
információknál gyakran lehet fontosabb az operatív tájékoztatás
megfelelő színvonalú biztosítása. Ezért szerepelnek a helyszínek között
nagy számban például villamos megállóhelyek, hiszen a villamos vonalakon
a forgalmi zavarok gyakoribbak. • Figyelembe vettük az éjszakai
járatok közlekedésének sajátosságait is. Olyan megállókba, ahol csak
éjszakai járatok állnak meg, nem javasoljuk a kijelzők telepítését, de
egyes helyszíneken az egyéb berendezések helyének, méretének
kijelölésekor az éjszakai járatok kijelezhetősége is szempont volt.
Bízunk benne, hogy a Budapesti Közlekedési Központ új, a XXI.
század követelményeinek megfelelő fejlesztése, modernebb, kényelmesebb
és intelligensebb fővárosi közlekedési biztosít ügyfeleink számára.
Budapesti Közlekedési Központ
|
1 csatolt kép
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|