|
|
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége |
2013. május 30., csütörtök 12:31 |
TÖOSZ állásfoglalás a Margitszigetet érintő törvényjavaslattal kapcsolatban |
|
Budapest Főváros XIII. Kerületének polgármestere, Dr. Tóth József
megkereste a TÖOSZ elnökségét, hogy foglaljon állást a Budapest főváros
közigazgatási területével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló
T/11210. számú törvényjavaslattal kapcsolatban, amely Magyarország helyi
önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényt is módosítani javasolja.
A törvényjavaslat a magyar
közigazgatási rendszerben eddig nem ismert kategóriaként bevezetné a „fővárosi
önkormányzat által közvetlenül igazgatott közigazgatási terület ” fogalmát. Ez
a szabályozás lehetővé tenné, hogy a ma fővárosi kerületek közigazgatási
területéhez tartozó egyes területeket az érintett kerület közigazgatási
területéből és igazgatási illetékességi terültéből kiemelve a Fővárosi
Önkormányzat és a fővárosi önkormányzati igazgatás hatás- és illetékességi
körébe vonják. A törvényjavaslat elsőként a XIII. került határait módosítva a
Margitszigetet javasolja a Fővárosi Önkormányzat közvetlen igazgatása alá
vonni. Az előterjesztés indokolása szerint erre azért van szükség, mert ez a
terület
a)
kiemelt idegenforgalmi jelentőséggel bír;
b)
fejlesztése túlmutat egy kerületi önkormányzat
stratégiai tervezésében rejlő lehetőségeken;
c)
ezzel válik biztosíthatóvá, hogy a Margitszigetet
érintő fejlesztések szervesen illeszkedjenek a Budapestet érintő nagyszabású
koncepciókba.
A javaslat elfogadása esetén a főváros közigazgatási területe 23
kerületből és a Margitszigetből állna, ami az egységes közigazgatási
illetékességi területfelosztást bontaná fel.
A TÖOSZ az említett törvényjavaslatról az érintett kerület
polgármesterének megkeresése alapján szerezett tudomást, mivel az előterjesztő
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 19. §
(1) bekezdésében rögzített véleményezési lehetőséget nem biztosította sem az
önkormányzati szövetségek, sem az érintett önkormányzat számára. A formai
kifogás mellet a törvényjavaslattal kapcsolatban tartalmi kifogások is
felmerülnek.
Az érintett kerületi önkormányzat által
felsorolt kifogásokon túl szükséges összevetni a törvényjavaslatot a Helyi
Önkormányzatok Európai Chartájáról szóló, 1985. október 15-én, Strasbourgban
kelt egyezmény kihirdetéséről szóló 1997. évi XV. törvény rendelkezéseivel is.
Az önkormányzati charta 4. cikke rendelkezik a helyi önkormányzás
terjedelméről, amely 3. pontja szerint a közfeladatokat általában elsősorban az
állampolgárokhoz legközelebb álló közigazgatási szervnek kell megvalósítania. A
szubszidiaritás elvéből adódóan a feladatoknak más közigazgatási szervre
történő átruházása a feladat természetétől és nagyságától, valamint
hatékonysági és gazdaságossági követelményektől függ. Jelen esetben azonban,
nem egyes közfeladatnak az átvételéről, hanem a Margitsziget tekintetében az
összes kerületi feladat elvételéről van szó, ami a charta szabályozása alapján
nem értelmezhető.
Az önkormányzati charta 5. cikke rendelkezik a helyi önkormányzat
határainak védelméről, mely szerint nem lehet megváltoztatni a helyi
önkormányzatok határait az érintett közösségekkel való előzetes konzultáció,
vagy ahol ezt törvény lehetővé teszi, esetleges helyi népszavazás nélkül. A
beterjesztett törvényjavaslat szembe megy a charta szabályozásával, amikor az
Mötv. jelenleg hatályos 105. §-át oly módon kívánja kiegészíteni, hogy a
kerületi tagozódás megváltoztatását a fővárosi önkormányzat által közvetlenül
igazgatott területrész tekintetében kiveszi az általános szabályok alól, vagyis
e tekintetben nem szükséges népszavazást elrendelni.
Tekintettel arra, hogy a törvényjavaslat tárgyalását már megkezdte az
Országgyűlés, így nem tud érvényesülni a charta előírása, amely szerint az
érintett közösségekkel előzetesen konzultálni szükséges. Ennek következtében a
beterjesztett törvényjavaslat ellentétes Magyarország által törvénybe iktatott
európai önkormányzati charta szabályozásával.
A törvényjavaslat indokolásában megfogalmazott kormányzati és fővárosi
önkormányzati célok és érdekek az önkormányzati rendszer átalakítása nélkül is
a jelenlegi hatályos szabályok keretei között is elérhetőek.
A törvényjavaslat alapvetően egy kerületrész új igazgatási egységgé
alakítására irányul, viszont precedens jellegű, így fennáll a lehetősége annak
is, hogy hasonló törvénymódosítással egyéb önkormányzatok közigazgatási határát
– az érintettek akaratával szemben – a kormány kezdeményezésére az Országgyűlés
megváltoztathassa, amelynek révén sérülhet az önkormányzáshoz való jog.
Budapest,
2013. május 29.
|
|
1 csatolt dokumentum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|