|
|
GILVÁNFA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA |
2015. szeptember 13., vasárnap 16:26 |
Tanodai tanévnyitó tervek |
|
,,A JÖVŐ MŰHELYE” Settlement típusú Segítőház létrehozása és a társadalmi beilleszkedést segítő szolgáltatások fejlesztése Gilvánfán című pályázat (kódszám: TÁMOP-5.3.6-11/1-2012-0061) programtervében kiemelkedő szerepet tölt be a Számá Dă Noj – Vigyázz Reánk Egyesületet által alapított Kászá Dăsztyisză – Nyitott Ház Tanoda. Vezetője, a kezdetektől, AMBRUS LÁSZLÓ, aki az előttük álló tanév feladatait összegezte.
- Kezdjük a visszaszámlálással, azaz a Tanoda múlttal…! - Orsós Edittel – sorrendben - ez a nyolcadik tanévkezdetünk Gilvánfán. Először az utcafronti első kettő helyiséget tudtuk berendezni. A mai napig használatban lévő bútorzatot is akkor hoztuk Mánfáról. De volt itt akkor még emeletes faágy is, amelyet a helyi nagycsaládosok között osztottunk szét.
- Módosult-e a Tanoda alapfeladata, küldetése? Mik az újdonságok? - Alapvetően a diákok tanulását támogattuk már akkor is. Emlékszem, Csovcsics Erika kezdte el az angol nyelvű tanítást. Elindítottuk kis léptékben a kertészetet, de akkor jóval kevesebb közösségi programunk volt. Azóta nagyon sok minden megváltozott az általános és középiskolai követelményrendszerekben, ezekhez kell igazodnunk nekünk is. Jelenleg öt pedagógus és/vagy szociális munkás, továbbá öt önkéntes segíti a napi munkánkat. Pontos adminisztrációt vezetünk; a diákoknak adatlapot, belépési nyilatkozatot és egy szerződést kell a tanévkezdéskor kitölteniük. A kötelezettségüket is rögzítjük; Tanodásnak tekinthető az, aki legalább hetente egyszer megjelenik és részt vesz a programkínálat egyikében. Általában negyven körüli a létszámunk.
- Ha már az adminisztrációnál tartunk; Ön, mint tanodavezető, a szeptember nyolcadikán, a keddi ünnepélyes tanévnyitón tett egy elég szigorú bejelentést. Ez az internethasználatra vonatkozik. Kérem, részletezze és indokolja a döntést! - Így van, tudatos lépést tervezünk! Gilvánfán itt, a Tanodában volt először internet hálózat, illetve wi-fi, utóbbira a különféle mobileszközökkel csatlakozhatnak. Ennek használata hamar népszerű lett, a ház előtt ácsorogva - a nem csak Tanodások - szinte sorba állnak az internetes hozzáférésért. Ezzel nincs is semmi gond! De azt már szabályoznunk kell, ha a világháló használata – főleg a játékok miatt - az egyéni tanulás vagy a közösségi programok rovására megy. A Tanoda nem működhet kizárólag virtuális alapú és folyamatosan egyéni célokat szolgáló szórakoztató központként. Ezért minden szerda délután korlátozzuk ezt az internethasználatot, ígérhetem, szigorú felügyelet lesz. A diákok tanulmányi előmenetele és a közösségi programok sikeressége érdekében tesszük ezt.
- Tapasztalhatjuk, az alapfokú oktatási intézményben egyre nő a terhelés, tehát okosan kell gazdálkodni a szabadidővel. Mik a tervek? - Habár most hat első osztályos jár Magyarmecskére, de a 137 diákból összesen és pontosan ötvenen a gilvánfai általános iskolás. Ez viszonylag nagy szám. Nincs is akkora busz, amivel egyszerre mozgathatnánk ezt a létszámot. Ezért differenciálunk, igyekszünk szélesre tárni a többségi társadalom bemutatásának lehetőségét. Lesz mozi, színházlátogatás, kirándulás Budapestre, Kaposvárra, Pécsre a Mecsextrém Parkba, Nagyharsányba az Ördögkatlan Fesztiválra. Megemlékezünk év közben a jeles napokról, lesznek tematikus, tehát emberjogi, drámai, múltkutató/helytörténeti táborok.
- Említette a jeles napokat illetve a helytörténeti kutatásokat. Mi a tapasztalata; Gilvánfán az általános iskolások mennyire értik és használják a beás nyelvet? - Nem fekete – fehér a helyzet. A szülők a nagyszülőkkel szinte csak ezen a nyelven beszélnek, de a gyerekek, vagy a még fiatalabbak, az unokák generációja már a többségi társadalom nyelvét, a magyart használja. A magyarmecskei általános iskolában van mód a beás nyelv tanulására, de ezt már a szülőknek kell kezdeményezniük. Rajtuk tehát sok múlik…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|