|
|
VESZPRÉM VÁRMEGYEI ÖNKORMÁNYZAT |
2021. április 1., csütörtök 10:04 |
Energia- és klímastratégia Veszprém megyében |
|
A Terület- és
Településfejlesztési Operatív Program (TOP) egyik stratégiai célja az alacsony szén-dioxid
kibocsátású gazdaságra való áttérés ösztönzése, csatlakozva a globális
erőfeszítésekhez.
A klímaváltozás
alapvető okainak nagy része a városias térségekben összpontosul, a szén-dioxid
kibocsátás csökkentés és az erőforrás-hatékonyság megvalósítása valamennyi
település számára kihívást jelent. A projekt célja egy Veszprém megyei
Fenntartható Energia és Klíma Akcióterv (SECAP) készítése, melynek hatására a
megyében lévő települések SECAP dokumentummal rendelkeznek majd, ennek
eredményeként megjelenik a klímaadaptáció és a klímaváltozást megelőző
szempontok érvényesülnek a településtervezésben.
Az elkészült dokumentumok
alapján a települések a fejlesztési elképzeléseik, a helyi szabályozó
eszközeik elkészítése során már igénybe tudnak venni egy olyan szakmai alapon
elkészült dokumentumot, ami a klímaváltozást, az energiafelhasználást is szem
előtt tartja.
A projekt
helyszíne Veszprém megye.
A megyében eddig egyetlen
település sem rendelkezett Fenntartható Energia és Klíma Akciótervvel. A
projektgazda a Veszprém Megyei Önkormányzat, aki konzorciumvezetőként
összefogja az alábbi, 10.000 fő lakosság feletti települések dokumentumainak
elkészítését is (Ajka, Balatonfüred, Pápa, Tapolca és Várpalota).
A fenti városok
mellett bevonásra kerültek a helyi fejlesztési startégiával rendelkező
akciócsoportok (1. A BAKONYÉRT” Vidékfejlesztési Akciócsoport Egyesület, 2.
Bakony és Balaton Keleti Kapuja Közhasznú Egyesület, 3. Éltető
Balaton-felvidékért Egyesület, 4. GEMARA SK Vidékfejlesztési Egyesület, 5.
Somló - Marcalmente - Bakonyalja LEADER Egyesület, 6. Vulkánok Völgye Egyesület).
Veszprém Megyei
Jogú Város Önkormányzata a saját Fenntartható Energia és Klíma Akciótervét ezen
projekttől függetlenül, önállóan készítette el.
Az így létrejött SECAP-ok
az egyes közösségek elkészített Helyi Fejlesztési Stratégiáit (HFS) tartalmilag
kiegészítik, szakmailag új területeken teljessé teszik. Remélhetőleg a SECAP a
már elfogadott HFS-ek felülvizsgálatakor új, az energiahatékonyság és
környezettudatosság, valamint klímaváltozás csökkentésére tett intézkedéseket
kezdeményeznek.
A fejlesztés során
5 település és 6 vidékfejlesztési közösség Fenntartható Energia és Klíma
Akcióterve (SECAP) készült el.
Az önálló
akciótervvel rendelkező települések és az akciócsoportok csatlakoztak a Covenant
of Mayors (Európai Polgármesterek Szövetsége) szervezethez és annak vonatkozó
programjához.
A projekt
eredménye hozzájárul az Európai Unió 11 tematikus célja közül négyhez:
4. tematikus cél
(Az alacsony CO2-kibocsátású gazdaságra való áttérés támogatása minden
ágazatban),
5. tematikus cél
(Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, a kockázatmegelőzés és -kezelés
ügyének támogatása),
6. tematikus cél
(A környezetvédelem és az erőforrás-felhasználás hatékonyságának előmozdítása),
8. tematikus cél
(A fenntartható és minőségi foglalkoztatás előmozdítása, valamint a
munkavállalói mobilitás támogatása).
A dokumentum
megléte elősegíti a Második Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégiába ((NÉS-2)
2014-2025) foglalt eredmények elérését. A projekt illeszkedik a Nemzeti
Energiastratégia 2030, Magyarország II. Nemzeti Energiahatékonysági Cselekvési
Terv, ill. Nemzeti Épületenergetikai Stratégiában megfogalmazott
kritériumokhoz.
A projekt
megvalósítása alatt valamennyi érdekelt fél észrevételeit megtehette.
A dokumentumot
készítő MEGÉRTI Kft szakértői, a Veszprém Megyei Önkormányzat és Veszprém
Megyei Önkormányzati Hivatal munkatársai több alkalommal a vidéki térségekben
ismertették a projekt eredményeit, gyűjtötték össze a helyi javaslatokat.
A
projektről részletes információk találhatóak a Veszprém Megyei Önkormányzat
honlapján, a Fenntartható
Energia és Klíma Akcióterv (SECAP) aloldalon.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|