Önkormányzati sajtószolgálat
MTI - hírügynökség
2024. április 20. szombat
Hírek témák szerint

AJKA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
2022. július 10., vasárnap 19:25

Pontiac és Continental gurult a város utcáin
A legrégebbi autó egy 1931-ben készült Chevrolet Independence volt a Veterán Járművek Baráti Köre Ajka harmadik veterán autó és motor találkozóján. 
A legidősebb motorként  egy 1938-as Jawa szerepelt a július 9-én a Bányász sportpálya parkolójában tartott rendezvényen. Az autó és motor ritkaságokkal a program helyszínére érkezés előtt a városban tettek egy kört a tulajdonosaik, majd fegyelmezetten bevonultak a parkolóba, ahol mindenki elfoglalta a helyét. Ekkor már százak várakoztak izgatottan.
A megnyitón  Schwartz Béla polgármester   köszöntötte a megjelenteket, aki hozzátette,  hogy a találkozó Ajkának nagy elismerés. A város ugyan kész autót nem gyárt, de a beszállítói körben egy virtuális autót össze tudnának állítani. Ajkán folyik a szerszámgép készítés, a beszállítók az alváztól az üléshuzat védőn át a chipekig mindent gyártanak. 
Weinpel Tibor, a szervező egyesület elnöke  köszönetet mondott a városnak azért, hogy a találkozót kulturált körülmények között rendezhetik meg. A nap folyamán minden ingyenes volt, sem a gépek tulajdonosaitól, sem a látogatóktól nem kértek pénzt. 
A megnyitót követően az érdeklődők körbevették a gépeket, nézelődtek, fotóztak, szelfiztek. Néhányan azt is megengedték, hogy beüljenek az autójukba. A fiatalabbak, akik csak fotókon láttak a szüleiknél, néha még a nagyszüleiknél is korosabb autókat, csodálkoztak, hogy miért nincs abban beépített navigáció, klíma, és néhány más berendezés, amely nélkül ma már nem gyártanak kocsit. Az idősebbek nosztalgiáztak, első autójukra, motorjukra gondoltak, amelyre még éveket kellett várniuk. Egy nagyapa mesélte kisiskolás unokájának, hogy a kiállított Zsigulihoz hasonlóval ment udvarolni annak a fiatal lánynak, aki ma már nagymama. A kocsi nagyon jól ment, nem volt szükség márkaszervízre, ha elromlott, a barátokkal közösen javították. Csupán a balatoni nyaralásra indulva bizonyult kicsinek, de az csak egyszer volt egy évben. Az unoka kérdésére a nagypapa elárulta, hogy miután öreg lett a kocsi, eladta azt, és nem tudja, mi lett a további sorsa. Az sem kizárt, hogy valaki veteránként féltve őrzi, de nagyobb a valószínűsége annak, hogy a bontóban végezte.  
A mára nemzetközivé bővült találkozóra Németországból is érkezett veterán autó, a látogatók közül többen jöttek Svájcból, Szlovákiából, valamint Magyarország minden részéről. A nap folyamán több, mint 100 motort, és 150-nél is több autót láthattak az érdeklődők. Kiállítottak több Simsont, Pannóniát, Danúviát, Csepelt, az autók között láthattak az érdeklődők sok Zsigulit, Golfot, Jaguárt, Corvettet, Opelt, Mercedest, Buickot, Fiat Bambinot, de még Continentalt is. Ilyeneket sokáig csak az amerikai filmekben láthattunk.  A Dallasban megcsodálhattuk, hogy Bobby micsoda jó Mercedessel jár, és a Knight Rider szereplőjét, a Pontiacot is lehetett látni. 
Weinpel Tibor kérdésünkre elmondta, hogy kétféle veterán tulajdonos létezik, az egyik a régi családi autót állítja vissza eredeti állapotára, csinosítja, őrzi és a következő generációknak átadja a hozzá fűződő emlékeket, a másik csoportnak megtetszik egy jármű, megveszi, majd rendbe hozza. A legtöbben saját munkájukat teszik bele, ezért is olyan értékes számukra. Az autónak van egy piaci értéke, és egy eszmei értéke, amit a tulajdonos számára ér, de a legtöbben nem válnak meg tőle.  A tevékenység értékmentés is, hiszen ma már csak náluk láthatják az érdeklődők, hogyan nézett ki évtizedekkel ezelőtt egy autó vagy motor, mit tudott. Így nyomon követhetjük a technika fejlődését is. A nap folyamán aki kívánta, a hangosbemondóban mesélhetett a gép történetéről, bemutathatta azt. Szerveztek ügyességi versenyt is. A  zsűri, amelynek tagja volt  egy motorokat építő szakember, a szakmai szervezet, a MAVAMSZ és a veszprémi Autóklub veteránokat vizsgáztató szakembere, egész nap dolgozott. 
A zsűrizéshez rengeteget kell tanulniuk. Főként a tengeren túli járművek bírálata nehéz. Azt, hogy egy Trabant, Zsiguli vagy Polski Fiat hogy nézett ki, mindenki tudja, de annak már az interneten, megbízható forrásnak számító oldalakon kell utána járni, hogy milyen volt egy Pontiac vagy más gép gyári állapota. Ajka Város Önkormányzatának különdíját Hegedüs Gábor veterán motor tulajdonosnak Schwartz Béla  adta át. 


Vissza

Küldje tovább ismerősének

Nyomtatóbarát változat


Önkormányzati érdekszövetségek hírei
Magyar Polgármesterek XII. Világtalálkozója
2018. június 28., csütörtök 12:56
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége    2018. június 29-30-án  Gödöllőn rendezi meg a
 Magya...
TÖOSZ állásfoglalás a 2018. évi központi költségvetésről
2017. május 26., péntek 09:27
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) kibővített Elnöksége 2017. május 23-ai ül...
Országos önkormányzati szövetségek szolidaritási nyilatkozata
2016. június 8., szerda 19:13
Az Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa (ÖNET) önkormányzati oldalát képviselő Elnökök T...
Belügyminisztérium hírei
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
A megszűnt Önkormányzati Minisztérium archív hírei
Az önkormányzati rendszer átalakításáról, az önkormányzatokat ...
2010. június 28., hétfő 17:02
Az új kormány önkormányzatokat érintő elképzeléseiről esett szó az ETK Önkormányzati Klub legutób...
Kormányzati segítség a zempléni településeknek
2010. május 13., csütörtök 11:29
Dr. Pataki István, az Önkormányzati Minisztérium szakállamtitkára és dr. Hoffmann Imre, az Ország...
RSS  ▪  Impresszum  ▪  Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fenntartva.