OROSZLÁNY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA |
2009. július 8., szerda 21:08 |
Városimázs – jó úton járunk |
|
Az Image Factory és az
Observer Budapest Médiafigyelő kutatásában arra a kérdésre kereste a választ,
hogy mely városoknak sikerült a legkedvezőbb képet kialakítaniuk magukról a
nyilvánosságban 2008-ban.
Az Image Factory-Observer Városimázs Toplista 2008. vizsgálatában
csak az országos lefedettségű, bárki számára elérhető sajtótermékekben
megjelent hírek szerepelnek. A több tízezer megjelenés átvizsgálása után
létrejött, kizárólag a városimázs szempontjából releváns sajtóemlítéseket tartalmazó
adatbázis elemeit minőségi és mennyiségi szempontok szerint is osztályozták a szakértők.
Az így kapott eredményeket egységes és szisztematikus pontrendszer szerint
osztályozták.
Hangsúlyos részt kapott a városi internetes portálok elemzése
is. A honlapok jelentőségét nemcsak az növeli meg, hogy az internetes
penetráció növekvésével egyre többen fordulnak közvetlenül a városi oldalakhoz
a szükséges információért, hanem az a tény is, hogy ezen a saját felületen
akadálytalanul sugallhatja a számára legelőnyösebb képet a város – feltéve, ha megfogalmaztak
ilyet a vezetői.
A nyilvánosságban a városok többé-kevésbé jól meghatározott
imázzsal jelennek meg. Helyes és tudatos kommunikációval elérhető, hogy egy
településről olyan kép alakuljon ki, amely pozitív színben tünteti fel a várost
a megcélozni kívánt csoportok szemében. Ennek a jelentőségét egyre több
városvezető ismeri fel, és tudatos stratégia mentén menedzseli a település
nyilvánosságbeli megjelenését. Ezek alapján egyre nagyobb a kontraszt azon
városok között, akik sikeresen építik imázsukat azokkal szemben, akik még nem
tartják lényegesnek az önálló arculat kialakítását. Mint minden rendszeres
időközönként megjelenő rangsorban, így az Image Factory-Observer 2008
Városimázs Toplistában is voltak olyan városok, amelyek sokat javítottak az egy
évvel korábbi helyzetükhöz képest, csak úgy, mint ahogy komoly visszaeséseket
is lehetett tapasztalni. A legnagyobb mozgás a kisvárosok között volt. Ennek
legfőbb oka az, hogy korlátozottabb nyilvánossággal rendelkeznek, mint a
nagyobb települések, így egy-egy kezdeményezés vagy rendezvény helyes
kommunikálása jelentősen javított, míg egy botrány nem megfelelő kezelése sokat
rontott a kisvárosok imázsán.
A megyei jogú városok között Békéscsaba volt az egyik
legnagyobb nyertes, amely az egy évvel korábbi 16. helyről a 4-re lépett előre.
A Munkácsy Múzeum hatékony támogatása, a hazaszállított Munkácsy festmény és az
Év Múzeuma díj a városvezetés tudatos kommunikációjának a sikertörténete volt.
Kecskeméten a Daimler óriás beruházása és a hungarikumnak számító kecskeméti
pálinka folyamatos promótálása eredményezte azt, hogy a város a korábbi 14.
helyről a 6-ra ugrott. A nagyvárosok között Mosonmagyaróvár előre törése (11.
hely az egy évvel korábbi 28-hoz képest) a városban található termálfürdő és a
hozzá tartozó wellness központ hatékony ismertetésének köszönhető. Mezőkövesd a
kisvárosok listáján lépett előre jelentőset (22-ről 4. helyre), ami a matyó
kultúra látványos bemutatását eredményező néhány sikeres akciónak köszönhető.
Megyénk 11 városából
hat került toplistára az elmúlt évben. A megyei jogú városok között Tatabánya a
20. helyen végzett 47 ponttal. A nagyvárosok versenyében Esztergom nyert 75
ponttal, Tata a 21. helyet érte el 41 ponttal. A kisvárosok élbolyában
Balatonfüred mellett olyanok találhatók, mint Paks (atomerőmű, sportélet),
Sárvár (termálvíz, termálkristály, wellness), Mezőkövesd (matyó hagyomány),
Sátoraljaújhely (vár, könyvtár), vagy Komárom (termálfürdő, határváros). Ebben a sűrű mezőnyben sikerült a tavalyi
24. helyről Oroszlánynak feljönni a 13-ra (Dorog 21 ponttal a 70.).
Településünk 56 pontot kapott, megközelítően annyit, mint más kategóriában
Sopron, Szolnok, Mosonmagyaróvár, vagy Dombóvár.
A tavalyelőtti értékelést követően a célt az első húszba
való bekerülés jelentette, s ez nem változik a jövőben sem. Nem reális
megfogalmazni az előrébbjutást, hiszen ezen a szinten komoly történelmi
értékekkel bíró, nagy hagyományú, pezsgő kulturális-gazdasági életű és
idegenforgalmú városok vannak. Az első húszban maradás azonban mindenképpen
elvárás.
2009. július elsején 328 város volt hazánkban. Ezek közül 23
megyei jogú, 37 nagy-, illetve 79 kisváros, azaz 139 település került fel az Image
Factory-Observer toplistájára. Oroszlánynak
az abszolút (minden várost érintő) összevetésben sincs oka a szégyenkezésre,
hiszen ebben az összevetésben a 39. helyet szerezte meg.
|
|
|
|
|
|
|
Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat
MTI nonprofit Zrt. 2009 © Minden jog fenntartva.
|
|