OROSZLÁNY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
2009. július 8., szerda 21:08

Városimázs – jó úton járunk
Az Image Factory és az Observer Budapest Médiafigyelő kutatásában arra a kérdésre kereste a választ, hogy mely városoknak sikerült a legkedvezőbb képet kialakítaniuk magukról a nyilvánosságban 2008-ban.

 
Az Image Factory-Observer Városimázs Toplista 2008. vizsgálatában csak az országos lefedettségű, bárki számára elérhető sajtótermékekben megjelent hírek szerepelnek. A több tízezer megjelenés átvizsgálása után létrejött, kizárólag a városimázs szempontjából releváns sajtóemlítéseket tartalmazó adatbázis elemeit minőségi és mennyiségi szempontok szerint is osztályozták a szakértők. Az így kapott eredményeket egységes és szisztematikus pontrendszer szerint osztályozták.
Hangsúlyos részt kapott a városi internetes portálok elemzése is. A honlapok jelentőségét nemcsak az növeli meg, hogy az internetes penetráció növekvésével egyre többen fordulnak közvetlenül a városi oldalakhoz a szükséges információért, hanem az a tény is, hogy ezen a saját felületen akadálytalanul sugallhatja a számára legelőnyösebb képet a város – feltéve, ha megfogalmaztak ilyet a vezetői.
A nyilvánosságban a városok többé-kevésbé jól meghatározott imázzsal jelennek meg. Helyes és tudatos kommunikációval elérhető, hogy egy településről olyan kép alakuljon ki, amely pozitív színben tünteti fel a várost a megcélozni kívánt csoportok szemében. Ennek a jelentőségét egyre több városvezető ismeri fel, és tudatos stratégia mentén menedzseli a település nyilvánosságbeli megjelenését. Ezek alapján egyre nagyobb a kontraszt azon városok között, akik sikeresen építik imázsukat azokkal szemben, akik még nem tartják lényegesnek az önálló arculat kialakítását. Mint minden rendszeres időközönként megjelenő rangsorban, így az Image Factory-Observer 2008 Városimázs Toplistában is voltak olyan városok, amelyek sokat javítottak az egy évvel korábbi helyzetükhöz képest, csak úgy, mint ahogy komoly visszaeséseket is lehetett tapasztalni. A legnagyobb mozgás a kisvárosok között volt. Ennek legfőbb oka az, hogy korlátozottabb nyilvánossággal rendelkeznek, mint a nagyobb települések, így egy-egy kezdeményezés vagy rendezvény helyes kommunikálása jelentősen javított, míg egy botrány nem megfelelő kezelése sokat rontott a kisvárosok imázsán.
A megyei jogú városok között Békéscsaba volt az egyik legnagyobb nyertes, amely az egy évvel korábbi 16. helyről a 4-re lépett előre. A Munkácsy Múzeum hatékony támogatása, a hazaszállított Munkácsy festmény és az Év Múzeuma díj a városvezetés tudatos kommunikációjának a sikertörténete volt. Kecskeméten a Daimler óriás beruházása és a hungarikumnak számító kecskeméti pálinka folyamatos promótálása eredményezte azt, hogy a város a korábbi 14. helyről a 6-ra ugrott. A nagyvárosok között Mosonmagyaróvár előre törése (11. hely az egy évvel korábbi 28-hoz képest) a városban található termálfürdő és a hozzá tartozó wellness központ hatékony ismertetésének köszönhető. Mezőkövesd a kisvárosok listáján lépett előre jelentőset (22-ről 4. helyre), ami a matyó kultúra látványos bemutatását eredményező néhány sikeres akciónak köszönhető.
Megyénk 11 városából hat került toplistára az elmúlt évben. A megyei jogú városok között Tatabánya a 20. helyen végzett 47 ponttal. A nagyvárosok versenyében Esztergom nyert 75 ponttal, Tata a 21. helyet érte el 41 ponttal. A kisvárosok élbolyában Balatonfüred mellett olyanok találhatók, mint Paks (atomerőmű, sportélet), Sárvár (termálvíz, termálkristály, wellness), Mezőkövesd (matyó hagyomány), Sátoraljaújhely (vár, könyvtár), vagy Komárom (termálfürdő, határváros). Ebben a sűrű mezőnyben sikerült a tavalyi 24. helyről Oroszlánynak feljönni a 13-ra (Dorog 21 ponttal a 70.). Településünk 56 pontot kapott, megközelítően annyit, mint más kategóriában Sopron, Szolnok, Mosonmagyaróvár, vagy Dombóvár.
A tavalyelőtti értékelést követően a célt az első húszba való bekerülés jelentette, s ez nem változik a jövőben sem. Nem reális megfogalmazni az előrébbjutást, hiszen ezen a szinten komoly történelmi értékekkel bíró, nagy hagyományú, pezsgő kulturális-gazdasági életű és idegenforgalmú városok vannak. Az első húszban maradás azonban mindenképpen elvárás.
2009. július elsején 328 város volt hazánkban. Ezek közül 23 megyei jogú, 37 nagy-, illetve 79 kisváros, azaz 139 település került fel az Image Factory-Observer toplistájára. Oroszlánynak az abszolút (minden várost érintő) összevetésben sincs oka a szégyenkezésre, hiszen ebben az összevetésben a 39. helyet szerezte meg.

Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.