BUDAPEST FŐVÁROS ÖNKORMÁNYZATA
2009. augusztus 14., péntek 14:26

Nincs változás a tervekben: lesz kerékpárút a Margit hídon - A felújítás alatt a KRESZ szabályai érvényesek
A Főpolgármesteri Hivatal meglepődve értesült róla, hogy kerékpáros szervezetek demonstrációt hirdettek meg a Margit hídon épülő kerékpárút ellen. A tüntetés szervezői szerint a főváros „az utolsó pillanatban lehúzta” a pesti irányba tervezett déli kerékpársávot a tervekről. Több internetes fórumon megjelent olyan hír is, hogy egyáltalán nem épül kerékpárút a hídon. A Városháza ezúton cáfolja a megalapozatlan híreszteléseket: a hídon a tavaly véglegesített tervek alapján kétsávos önálló kerékpárút épül.
A demonstráció szervezői pontosan tudják, amit a kerékpárosok többsége nem: hosszú tárgyalások után mintegy 10 hónapja dőlt el, hogy a kerékpáros szervezetek által kért három helyett csak két biciklisáv fér el a hídon. A kerékpárút kialakítása érdekében jelentős költséggel kiszélesítik a Margit híd sziget felőli oldalát. A déli oldal szélesítésére azonban műemlékvédelmi és műszaki okokból nincs lehetőség.
Műemlék híd kiszélesítésére csak nagyon ritkán találunk példát világszerte, de a kerékpárút kedvéért a Főváros elérte az illetékes műemlékvédelmi és építészeti szakhatóságoknál, hogy ezt elfogadják. Emiatt a híd északi oldalán a járda a műemlék szobrok fölé nyúlik majd, jelentős mértékben kitakarva azokat. Ugyanez a világörökségi panoráma felé néző déli oldalon már nem kapott támogatást, az erre vonatkozó tervet a független építészekből álló tervtanács tavaly októberben elvetette. (A műemléki szempontok mellett műszaki szempontok is felmerülnek, nem lehet ugyanis korlátlanul szélesíteni egy Margit hídéhoz hasonló hídszerkezetet.)
Minderről az egyeztetésben végig részt vevő kerékpáros civil szervezetek tavaly ősszel értesültek. Ezt követően arra is érkezett javaslat, hogy ha a szélesítés nem lehetséges, a déli járdán vagy osztott gyalogos-kerékpáros sáv létesüljön, vagy a gyalogosok egyáltalán ne vehessék igénybe ezt a járdát. Ezt a Városháza a hídon közlekedő nagy számú gyalogos biztonsága nem fogadta el. Szempont volt az is, hogy a déli járda nemcsak közlekedési folyosó, hanem úti cél is, hiszen a turisták legtöbbször innen fényképezik a dunai panorámát és a Parlamentet.
A terveket a fenti szempontok alapján két kerékpársávval fogadták el, ennek alapján készültek az engedélyek, és eszerint lát munkához néhány nap múlva a kivitelező. (Az erről szóló hírek tavaly novemberben megjelentek a most „utolsó pillanatban” hozott döntésről beszélő civil szervezetek honlapján is.) A demonstráció nemcsak indokolatlan, de a terveket régóta ismerő szervezők részéről rosszhiszemű is.
Az elmúlt napokban kerékpáros szervezetek tiltakoztak az ellen is, hogy a Margit híd felújítása idején csak a KRESZ szabályait betartva, a kerékpárt tolva lehet a gyalogjárdát használni. A rekonstrukció alatt csak nagyon szűk helyet tudnak a kivitelezők biztosítani a gyalogosok számára, önálló ideiglenes kerékpárút kialakítására nincs hely. A gyalogosok közötti kerékpározás a munkaterület és az ideiglenes vágányok közvetlen közelében fokozottan balesetveszélyes lenne.
A Főváros célja, hogy a megújuló hidat a kerékpárosok, az autósok, a gyalogosok és a közösségi közlekedés utasai egymás akadályoztatása nélkül, egyaránt használhassák.
Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.