BUDAPEST FŐVÁROS ÖNKORMÁNYZATA
2012. április 25., szerda 15:33

Fővárosi közgyűlés (2) - jóváhagyták a kormánnyal kötendő BKV-megállapodást is
Együttműködési megállapodást köt a fővárosi önkormányzat a Magyar Honvédség támogató dandárjával; az erről szóló indítványt egyhangúlag hagyta jóvá a Fővárosi Közgyűlés. Tarlós István főpolgármester előterjesztése szerint a megállapodás mindkét félnek előnyökkel jár, egyebek mellett a védelmi igazgatás felkészítési rendezvényein, a honvédelmi nevelés és a katonai pályára irányítás területén. Az önkormányzat az ünnepi rendezvényein lehetőséget biztosít a dandár tevékenységének bemutatására, a katonai hagyományok ápolására. A fővárosi rendezvényeken és ünnepségeken részt vesznek a díszelgő alegységek, díszőrségek, a kulturális rendezvényeken pedig közreműködik majd a katonazenekar. A dandár szervezetten részt vesz a fővárosban bekövetkezett természeti katasztrófák felszámolásában, ezen belül kiemelten a fővárosi lakosság mentésében. A megelőzési, védekezési és kitelepítési munkálatokhoz a személyi állomány mellett technikai eszközöket is biztosítanak, továbbá részt vesznek az ideiglenes tábori elhelyezés feltételeinek kialakításában, illetve a személyek és anyagi javak őrzés-védelmében.


Jóváhagyta a közgyűlés a kormánnyal a közösségi közlekedés fenntartható finanszírozását biztosító megállapodást, erről 18 igen, 13 nem szavazattal döntöttek a városatyák. A Tarlós István főpolgármester és két helyettese, György István és Bagdy Gábor által jegyzett előterjesztés szerint „az elmúlt húsz év felelősnek igen nehezen nevezhető, BKV-t érintő gazdálkodása oda juttatta a fővárosi önkormányzatot, hogy korábban soha nem látott koncentrációjú és mértékű probléma megoldására kényszerült a BKV működőképességének fenntartása érdekében”. Mint írják, elkerülhetetlenné vált a 2003 és 2009 között felvett működési BKV-hitelek refinanszírozása, mivel a hitelek lejártak. A bankokkal kötött úgynevezett stand still megállapodás betartásához és az új közszolgáltatási szerződés megkötéséhez elengedhetetlenül szükséges a 32 milliárd forintos állami normatíva feloldása. Emellett jelentős uniós forrásokat kell bevonni a villamos- és trolibusz-beszerzésekhez, a kötött pályás fejlesztésekhez és az elektronikus jegyrendszer megvalósításához.
A megállapodás szerint a kormány és a főváros egyetért abban, hogy a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozási problémája és a BKV általános állapota egyértelműen a múlt öröksége. Az a múltbeli gyakorlat pedig nem tartható fenn tovább, hogy a finanszírozást döntő részben az állami támogatás, a fogyasztói árkiegészítés és a rendkívüli támogatások biztosították. A kormány által is jóváhagyandó megállapodás-tervezet szerint a kabinet többek között vállalja, hogy támogatja uniós források felhasználását az elavult járműállomány megújítására, az e-jegyrendszer bevezetésére, a személyforgalmi behajtási díj (dugódíj) infrastruktúrájának mielőbbi kiépítésére. A tervezet szerint a kormány egyetért azzal, hogy a kerületek és az agglomeráció is vegye ki a részét a közösségi közlekedés finanszírozásából. A kormány emellett megvizsgálja a közösségi közlekedés finanszírozását szolgáló, a közműszolgáltató cégeket terhelő speciális adó – lehetőség szerint 2013-tól való – bevezetésének lehetőségét, valamint a közösségi közlekedés finanszírozását szolgáló, önálló adókivetési jog biztosításának lehetőségét a főváros számára.
A főváros vállalja, hogy minden megtesz a közösségi közlekedés működési és szervezeti költségei érdemi csökkentése érdekében, megvizsgálja a működtetésbe külső szolgáltatók bevonásának lehetőségét. Uniós támogatás esetén rendszerbe állítja az e-jegyrendszert, ha pedig csak részben vagy késve lesz rá uniós forrás, a dugódíjat részlegesen, egyszerűsített formában megvalósítja.
A vitában Horváth Csaba, az MSZP frakcióvezetője azt mondta, a kormány ki akar vonulni a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásából, a megállapodásban foglaltak pedig "katasztrofális" következményekkel járnak Budapest számára. A BKV korábban 76 milliárd forintot kapott az államtól, most 48 milliárdot erre az évre ugyan megkaphat, de később a kormány semmit nem fizethet - mondta.
Németh Zoltán, a Fidesz frakcióvezetője azt hangsúlyozta, sokan várják tőlük, hogy a "Demszky-korszak" után rendet tegyenek, és meggyőződését fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a finanszírozás biztosítása érdekében tett erőfeszítéseik sikeresek lesznek.
Hanzély Ákos (LMP) szerint a dokumentumból az derül ki, hogy a kormány ki akar vonulni a finanszírozásból, ez a lépés szerinte érthető lenne, ha lenne alternatíva. Jelezte, hogy a főváros és a kormány vállalásai nincsenek egyensúlyban, a kormány diktátumai érvényesültek.
Losonczy Pál, a Jobbik frakcióvezetője szintén azt hangoztatta, hogy a kormány ki akar szállni a közösségi közlekedés finanszírozásából, de nem értik, miért. Elmondta ugyanakkor, tudják, hogy a megállapodásnak létre kell jönnie, de az előterjesztést ebben a formában nem tudják támogatni. Tarlós István főpolgármester azt mondta, hogy 2011-ben a főváros több pénzt kapott a BKV működtetésére a kormánytól, mint 1990 óta bármikor. Hozzátette ugyanakkor, nem vitatja, hogy "nehéz" megállapodás született, ami súlyos terheket ró a fővárosra, de a hosszútávú finanszírozás tekintetében soha nem tartott ott a BKV, ahol most.
György István főpolgármester-helyettes előterjesztő a vitában elhangzottakra úgy reagált, hogy az elmúlt 20 évben nem volt megoldva a közlekedés finanszírozása, és az ellenzék olyat kér a mostani vezetésen számon, amit 20 éven át nem oldottak meg.
Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.