Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) |
2012. december 6., csütörtök 10:09 |
A Régiók Bizottsága elfogadta Gémesi György előterjesztését az uniós polgárság erősítésére, az uniós polgárok választójognak támogatására |
|
A Régiók Bizottsága a 2012.
december 4-ei Civex ülésen elfogadta az Uniós polgárság erősítése az uniós
polgárok választójogának támogatása előterjesztést amit Gémesi György nyújtott
be és dolgozott ki.
„A Polgárok Európai Éve fontos év lesz mindannyiunk számára,
amely további cselekvésekre, együttműködések bővítésére és ösztönzésére ad
lehetőséget többek között a különböző választásokon való részvétel bátorítására
irányuló erőfeszítések növelésére is.
Az elmúlt hónapok során a kidolgozott véleménytervezethez kapcsolódóan számos
konzultáció, egyeztetés valósult meg széles körű párbeszédben:
stakeholderekkel, az Európai Bizottság, az Európai Parlament képviselőivel és
városunkban a helyi lakosokkal és helyi intézményekkel, önkormányzati
képviselőkkel, együttműködő partnereinkkel az uniós polgárság és a választójog
kérdéskörében annak érdekében, hogy hozzáadott értékként fogalmazódhassanak meg
az egymásra épülő alfejezetek tartalmi elemei az uniós polgársági jogok tudatos
gyakorlásának ösztönzéséhez és növeléséhez.
Külön köszönöm az Önökkel folytatott szeptemberi eszmecserét, hozzászólásaikat,
gyakorlati tapasztalataik megismerését a kérdéskörben. Emellett fontosnak
tartom a Régiók Bizottsága által múlt héten rendezett „Polgárok Európai Éve
2013” Fórumot, amely példaértékű eseményt jelent a cselekvési területek,
kihívások, megoldási lehetőségek megvitatására az ott bemutatott tanulmány,
valamint az uniós polgárjogok népszerűsítésével összefüggő panelbeszélgetések,
előadók hozzászólásai és a workshopokon elhangzott vélemények alapján.
Azt gondolom, hogy az uniós polgárok számára konkrét projektek szükségesek
workshopok, konferenciák, szemináriumok, választási szituációs helyzetek
játékos gyakorlataival, képzések, nyílt napok rendezésével, jó gyakorlatok
tapasztalatcseréivel széles körű együttműködésben ahhoz, hogy minden generációs
választásra jogosult uniós polgár felelősségteljesen legyen tisztában jogaival.
Külön hangsúlyos az ifjúság, hogy tudatos választópolgárokká váljanak, ehhez el
kell magyarázni nekik polgár közeli nyelven, miről is van szó és miről
szavaznak a választás során. Fontos, hogy az uniós dokumentumokban foglalt
szakmai nyelvezet átadásához egyszerű, polgár-közeli megfogalmazásokat
használjunk a tájékoztató és oktató kampányok során, nem elég csupán a
felmérések alapján egyik akadályként, hátráltató tényezőként jelzett nyelvi
nehézségek alapján tagállami nyelvekre átfordítani a szakmai dokumentumokat,
összefoglalókat, azokat érthetően el is szükséges magyarázni az uniós polgárok
számára.
Az Önök előtt ismert vélemény tervezetben az uniós polgárság választójogára
fókuszálva alapvető az a tény, hogy a hatályos uniós jog a helyi és az európai
parlamenti választások tekintetében határoz meg szabályokat azzal, hogy nem
feltételezi a tagállamok választási rendszereinek harmonizálását. A párbeszédek
alapján fogalmazódott meg többek között annak a javaslatnak a megerősítése,
hogy a szubszidiaritás elve tiszteletben tartásával az uniós polgár
választójoga gyakorlásához ösztönözzük a tagállamokat a helyi önkormányzati
választásokon túl a regionális választásokon való részvétel lehetőségének
megvizsgálására és biztosítására. Tiszteletben tartva és elismerve egyúttal azt
is, hogy a különböző tagállamok helyi és regionális önkormányzatait sokféle
struktúra jellemzi, különböző jogi és közigazgatási hagyományokat tükröznek.
Tapasztalatok azt mutatják, hogy a részvétel növeléséhez, a választói
aktivitáshoz a közigazgatási eljárásokat, különösen a választói névjegyzékbe
vételt is egyszerűsíteni szükséges.
Álláspontom szerint emellett a szubszidiaritás elvének tiszteletben
tartásával, a tagállamok döntéseire, választására, alkalmazására bízva érdemes
lenne hosszú távon elgondolkodni, megfontolni többlépcsős folyamat keretében a
helyi és regionális önkormányzati választások időpontjának összekapcsolását az
európai parlamenti választásokkal; valamint a nemzeti szuverenitás figyelembe
vételével, jó gyakorlatok mintája alapján megvizsgálni a tagállamoknak a helyi
és a regionális választási rendszerükben öt éves mandátumok
kialakításának lehetőségét az európai parlamenti választások évéhez igazodva.
Ezek hozzáadott értékként szintén hozzájárulhatnának az eddig tapasztalt
érdektelenség javításához és könnyebben érthető lenne a választásra jogosultak
számára az egész rendszer és az európai, a helyi, regionális választások
tekintetében a polgárok mindennapi életükre gyakorolt hatásokat
összefüggéseiben látnák.
Az uniós politika tekintetében az Uniót képviselő biztosok és a polgárokat
közvetlenül képviselő európai parlamenti képviselők mandátuma öt évre szól, ami
átláthatóságot, kiszámíthatóságot eredményez a célok megvalósítását,
döntéshozatali folyamatokat illetően egy ciklus tekintetében az uniós polgárok
fejében. Hozzátéve azt is, hogy a helyi és regionális önkormányzatokat
képviselő Régiók Bizottságának mandátuma szintén öt évre szól, ami pedig a
helyi és nem helyi uniós polgárok számára az ő érdekeiket szolgáltatásokkal
helyben szem előtt tartó Régiók Bizottsága tagjain keresztül segíti megérteni a
kapcsolódást a helyi és uniós politika között, az érdekérvényesítések egymásra
épülését, aminek alapja a személy, az uniós polgár, akinek érdekében történnek
a viták a döntéshozatalok során.
Ezt erősítette meg a fiatalokkal, uniós polgárokkal és a stakeholderekkel
folytatott konzultáció számos visszajelzése, válaszai is, valamint külön
üdvözölte az Európai Parlament képviselője az eszmecserénk során az újító javaslatot
lehetőségként biztosítva a tagállamoknak a megfogalmazottakat ” - mondta beszédében a MÖSZ elnöke. |
|
|
|
|
|
|
Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat
MTI nonprofit Zrt. 2009 © Minden jog fenntartva.
|
|