BUDAPEST FŐVÁROS XVIII. kerület - Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata
2015. október 2., péntek 15:57

A XVIII. kerületi önkormányzat szívügye a térség gazdasági élénkítése
Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata, Budapest Főváros Önkormányzata, Pest Megye Közgyűlése, a Budapest Airport, a HungaroControl Zrt., valamint a környékbeli önkormányzatok példaértékű összefogással kívánják felgyorsítani a budapesti repülőtér térségének gazdasági és infrastrukturális fejlődését, amelynek érdekében külön társulást hoznak létre.

Az "Airport-Metropolisz-Régió" címmel október 2-án az Újvárosháza Dísztermében megrendezett klaszter konferencia, amelyen az együttműködésben szereplő valamennyi érdekelt fél felső vezetői szinten képviseltette magát, nem csupán az első lépést jelentette a klaszter megalakulása irányában, hanem egyben a térség konkrét fejlesztési elképzeléseknek az összehangolásáról, a nehézségek elleni közös fellépésről is szólt.
A konferencián szóba került a fővárosi fejlesztések között szereplő repülőtéri gyorsforgalmi út rekonstrukciója, valamint a nemrégiben bejelentett, évek óta napirenden lévő reptéri vasúti kapcsolat megteremtésének megvalósításáról szóló kormányzati szándék, amely új lendületet ad a térség fejlődésének. A repülőtér gyorsabb és biztonságosabb elérhetősége ugyanis egyrészt a légi utasforgalom és légi áruszállítás növekedését, másrészt a térségben dolgozók munkahelyi elérhetőségét is javítja, vagyis az infrastruktúrafejlesztés önmagában elősegítheti az újabb gazdasági szereplők térségbe települését, illetve a már itt lévő szereplők konjunktúráját.
 
"Magyarország alapvető érdeke, hogy megbízható és színvonalas légi közlekedési szolgáltatásokkal álljon az utasok rendelkezésére, a kötöttpályás közlekedési fejlesztések ösztönzése mellett a kormány ezzel tovább erősítheti hazánk regionális szerepét Európában." – nyilatkozta Dr. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára.
 
A 2-es terminálhoz vezető kötöttpályás tömegközlekedési összeköttetés kialakításának tervéről, a megvalósulás menetrendjéről Vitézy Dávid számolt be a konferencián. Mint mondta: „A kilencvenes évektől sokan a Heathrow Express és más hasonló járatok mintájára dedikált reptéri vasutat szerettek volna, de mára kiderült: ez az elképzelés nem életképes. Ehelyett a Kormány a reptér mellett húzódó szegedi-debreceni vasúti fővonal vonatait szeretné a reptérhez terelni, így nem csak a belvárosi pályaudvarok, de teljes Kelet-Magyarország felé is megnyílna az átszállásmentes reptéri kapcsolat. Bár évtizedek óta beszél a szakma és a politika a reptéri vasútról, de most először van meg rá a forrás is. A reptér vasúttal való összekötése halaszthatatlan, ugyanis a budapesti reptér forgalma dinamikusan nő és egyre égetőbb a megfelelő tömegközlekedési kapcsolat hiánya. A vasút erre jelent megoldást és nem csak a mindennapi turisztikai és gazdasági növekedést segítheti, hanem az ország és a főváros alkalmasságát nagy kiállítások, sportesemények, pl. egy Olimpia megrendezésére. A Kormány döntése nyomán most szerepel a 2020-ig tartó uniós projektek listájában a reptér vasúti összeköttetése is.”
 
Szabó István, a Pest Megyei Önkormányzati Hivatal elnöke beszédében rámutatott: „A régió egyedi adottságokkal rendelkezik. Ezek az adottságok – a közlekedés, a magasan képzett munkaerő és az innováció sűrűsége – olyan lehetőségeket nyújtanak a számunkra, amivel kötelességünk élni. A reptér és a kapcsolódó fejlesztések közel félmillió ember, és akár 200 ezer munkavállaló életét, jövőjét, munkahelyét, vállalkozási lehetőségeit határozzák meg.
Ez sokkal több, mint logisztika – ez egyedi, magasa képzett hozzáadott értéket jelenthet a fejlett feldolgozóipar, az új generációs vállalkozások, az intelligens városfejlesztés és a közlekedési technológiák területein.
Minőséget, hatékonyságot és egy emberibb, fenntartható fejlődést. Ez a mi felelősségünk és a közös feladatunk az itt működő vállalatokkal és itt élő emberekkel."
 
A fejlesztési akadályok elhárítása közös ügy, melyet a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Térség- és Gazdaságfejlesztési Klaszternek hatékonyan kell koordinálnia a politikai döntéshozatal mechanizmusaiban, az érdekérvényesítés különböző fórumain, és a forrásszerzés különféle csatornáin.
A klaszter megalapítását kezdeményező Pestszentlőrinc-Pestszentimre önkormányzatának polgármestere, Ughy Attila szerint: „az érintett önkormányzatoknak össze kell fésülniük a különféle fejlesztési elképzeléseket, és el kell érniük, hogy ezek az elképzelések az arra legalkalmasabb helyszínen valósuljanak meg, függetlenül attól, hogy az melyik önkormányzat területéhez tartozik."
 
A résztvevők valamennyien jelezték az eddig elmaradt infrastrukturális fejlesztések megvalósításának szükségességét, illetve elkötelezettek a repülőtéren kialakult versenyhelyzet fokozása iránt, hogy ezáltal tovább emelkedjen a szolgáltatások színvonala.
„Nagy öröm számunkra, hogy a térség politikai vezetőivel végzett közös munka eredményeként új lendületet kaphat a repülőtéri régió fejlődése, amely a Budapest Airport, a szomszédos települések, a főváros, valamint az egész nemzetgazdaság kiemelt közös érdeke. A magunk részéről ezentúl is mindent megteszünk azért, hogy a budapesti repülőtér továbbra is a közép-kelet európai régió leggyorsabban növekvő utazási célpontja legyen, illetve hogy az üzleti- és szabadidős utasok, valamint a nemzetközi befektetők és az üzleti partnerek egyaránt vonzó helyszínként tekintsenek Budapestre és Magyarországra. Ennek érdekében évente több mint tizenöt millió eurót fordít majd fejlesztésekre a Budapest Airport, amelynek utasforgalma forgalma idén várhatóan meghaladja a 10 millió főt." mondta Szarvas Gábor, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. közösségi kapcsolatokért felelős igazgatója.
 
 


2 csatolt dokumentum Háttéranyagsajtóközlemény
Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.