GILVÁNFA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
2016. február 10., szerda 10:42

Tanodavezetői félévi értékelés
A Magyarmecskei Általános Iskolában első osztályos Bogdán Krisztofer, Csonka Viola Amanda, Ignácz Veronika Zsuzsanna, Orsós Antónia, Palkó Krisztián és Pálinkás Alexandra. Ők most még csak szöveges értékelést kaptak az osztályfőnöküktől. Velük együtt összesen és pontosan ötven diák ingázik hétköznaponként az alapfokú tanulmányi kötelezettségei miatt Gilvánfáról Magyarmecskére. A diákok többsége egyben tagja a Számá Dă Noj – Vigyázz Reánk Egyesületet által alapított gilvánfai Kászá Dăsztyisză – Nyitott Ház Tanoda közösségének is.
Vezetőjük – AMBRUS László – félévzáró értékelő interjúban tette közzé az elmúlt öt hónapról a tapasztalatait…
- A  Számá Dă Noj – Vigyázz Reánk Egyesületet által alapított Kászá Dăsztyisză – Nyitott Ház Tanoda 2015. őszén is a beiratkozással és a programtervezéssel kezdődött.  Ennek egyik előfeltétele a munkatársi gárda volt, illetve a diákok motiváltsága. Mik voltak ezen a területen a tapasztalatok?
- Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert az őszi félévben minden fontos szakterületet “ellátó” stábbal várhattuk a tanodásokat. Reál-, humán- és nyelvszakos kolléga, EVS-önkéntes, pécsi egyetemi hallgató, jogász-történész, szociális munkás alkotta a törzsgárdát. Folytatni tudjuk a Playback színházi műhelyt, sikerült egy fiatal, nagyon motiváló tánctanárt is bevonni, Bicsérden folyik a helyi iskolásokkal a múltkutató foglalkozás, valamint keddenként egy pécsi önkéntes nagy sikerű angol foglalkozást tart az általános iskolásoknak. Ennek következtében napi rendszerességgel mintegy 30-35 gyermek járt be a tanodába. Szükség esetén csoportbontásra, illetve a teremhasználat megváltoztatásra is sor került.
- Gilvánfa különleges helyzetben volt tavaly ősszel, mert javában tartott ,,A JÖVŐ MŰHELYE” Settlement típusú Segítőház létrehozása és a társadalmi beilleszkedést segítő szolgáltatások fejlesztése Gilvánfán  című pályázat programidőszaka. Mit jelentett ez a gyakorlati szervezésben, a közösségi programok kiválasztásában?
- Nemcsak a falunak, de a Tanodának is nagyon fontos és hasznos volt a telepes-program. Megoszlottak a programszervezés terhei, gyakrabban igényelhettük a falubuszt. Azt is jó volt megtapasztalni, hogy a faluban már egyre többen akarnak tenni a közösségért, önkéntes munkában, szervezésben, gyerekprogramokban. Úgy érzem nem csak nekem, de többeknek is nagy élmény lehetett például a karácsonyi ünnepség, ahol a Tanoda, az önkormányzat és a falu népe együtt, közösen örülhetett a gyermekek előadásának, és az karácsonyi ajándékoknak.
- Tudjuk, az alapfokú oktatási követelmények folyamatosan változnak – gondoljunk csak az idegennyelvű képzési órák számának növekedésére, vagy az informatika fölértékelődésére.  A gilvánfai diákoknak milyen tantárgyakban, területen kellett a legnagyobb arányú és mértékű tanodai segítség?
- Immár több éves tapasztalat alapján mondhatom, hogy az iskolai előmenetelhez szükséges ismeretek terén a matematika, a szövegértés-szövegalkotás és az idegen-nyelv terén van szükség a tanodai segítségre. Ugyanakkor, ahogy a fentiekben is utaltam rá, a Tanoda arra törekszik, hogy egy széles szabadidős, művészeti, sportfoglalkozások kínálattal “csábítsa” a gyermekeket, mivel a szociális és kreatív képességek fejlesztését is nagyon fontosnak tartjuk.
- Kik, s miben fejlődtek a legtöbbet, avagy van pótolni valójuk? Lehet-e személyes előrehaladást, tehetséggondozást, emellett párhuzamosan felzárkóztatást is levezényelni a Tanodába járók között? Mit mutatnak a félévi értesítők?
- Talán leglátványosabban a táncos produkció fejlődött. Karácsonykor egy összetett és jól szervezett előadást láthattunk, ahol a fiatalok megmutathatták egyéni és csoportos tudásukat is. Minden évben jó látni, ahogy a tavalyi “lurkó” idén már érettebb, komolyabb fiatalemberré nőtt. Az őszi félév fő élménye az volt, hogy a “kicsik”, az alsó tagozatosok mindennapos használóivá váltak a Tanodának. Ez a pedagógusnak azért öröm, mert minél korábban kezdődik a fejlesztés, annál hatékonyabb, vagyis a rendszeresen Tanodába járó alsósok vélhetően sikeres középiskolások lesznek.
A félévi értesítőket a napokba hozzák a gyerekek. Nagy meglepetés nincs, már decemberben meg lehetett jósolni az eredményeket. Sajnos lesznek “karók” is. A második félév a javítás időszaka, a tanodai pedagógusnak pedig az a feladata, hogy motiválja a gyereket és a családokat, és persze felkészülten álljon a tanulók rendelkezésére.
- Február a családoknál egyben a pályaválasztás és a döntés időszaka is; ki, merre tanulhat tovább! Mit mutat a kép ennél a végzős gilvánfai diákoknál?
- Idén  öt fiatal készül középiskolába, egyikük felvételizett vegyésznek, a többiek szakiskolába jelentkeztek, ácsnak, női szabónak, mezőgazdásznak.
- Mikorra áll össze a tavaszi közösségi program-keret, erről most tudhatunk-e bármit?
- A tavaszi félévben is sok izgalmas programot tervezünk. Február a farsangé, most vasárnap a táncosok nézik meg a mohácsi busójárást, jövő csütörtökön tarjuk a tanodai farsangot. Ebben a hónapban lesz egy pécsi találkozó az alsószentmártoni és kaposfői partner tanodákkal, amelyen mintegy 150 gyermeknek szervezünk programot, korcsolyázással, ha az időjárás lehetővé teszi, mozival, ebéddel. Márciusban újrakezdődik a tanodaközi focikupa, és idén is indulunk a Pécs-Harkány futóversenyen. Májusban szervezzük meg a 2. Tanodák Éjszakáját, illetve a gyereknapot is. Tavasszal sor kerül egy budapesti kirándulásra is – fejezte be az értékelést AMBRUS László, a Számá Dă Noj – Vigyázz Reánk Egyesületet által alapított Kászá Dăsztyisză – Nyitott Ház Tanoda vezetője.
Fotó: Ilan Mor, Izrael magyarországi nagykövete ellátogatott és  ismeretterjesztő előadást tartott a Számá Dă Noj – Vigyázz Reánk Egyesületet által alapított Kászá Dăsztyisză – Nyitott Ház Tanodában, Gilvánfán

Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.