AJKA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
2022. június 3., péntek 07:57

Szeretettel, dicsérettel növelni a kisgyermek önbizalmát
A kisgyermekeket az erősségei által kell fejleszteni. Megkeresni, amit kedvvel tesz, amiben ügyes, abban erősíteni dicsérettel, pozitív megerősítéssel, szeretettel, türelemmel. A kisgyermek, ha olyan visszajelzések érik, hogy ő ügyes, okos, szeretetre méltó, megerősödik az önbizalma, és onnantól bármit képes elsajátítani, mert elhiszi, hogy képes rá, vallja Kanczlerné Csizmadia Zsuzsanna, a Katica óvoda óvodapedagógusa, aki 40 év munkaviszonnyal a nevelési év végén nyugállományba vonul. Szeretett hivatásától és a kisgyermekektől nem szakad el, hetente 14 órában visszatér a Katicába. Kiscsoportosokkal foglalkozik, izgalommal és boldogan várja az első találkozást. Nagycsoportosai május végén búcsúztak el tőle és az óvodától. 
- A családok saját maguk készítette ajándékkal köszöntek el, amelyben leírták, lerajzolták, hogy legféltettebb kincsük, a gyermekük boldog volt óvodásként - mutatta a rajzokat. - Mindegyiket elteszem a legkedvesebb emlékeim közé. 
Zsuzsanna Kislődön dolgozott egy évet, majd Ajkára került a Katica óvodába. A 40 év alatt talán félezer kisgyermek is megfordult a csoportjaiban. Teltek az évek, az egykori óvodásai már a kisgyermekeiket hozták a csoportjába. Ez a bizalom jele. Egy szülő akkor bízza egykori óvónőjére a gyermekét, ha szép emlékeket őriz saját óvodás éveiről. 
Negyven év hosszú idő, sokat változott a világ, amely kihat a kisgyermekekre is. A folyamatos megújulás, új módszerek keresése, alkalmazása, az élethosszig tanulás itt is alapvető. Szakemberek is vitatkoznak azon, hogy az informatikának, a digitális világnak, a mindenféle számítástechnikai eszköznek van-e létjogosultsága ebben az életkorban. Véleményem szerint igen, de csak akkor, ha ésszerű keretek között használjuk azokat. Sok gyermek otthon használja szülei számítógépét, okostelefonját. Az óvodában is van okostábla, amelyen néha gyakorolnak. Kiemelten foglalkozik a logikai képességek fejlesztésével, a matematika alapjainak elsajátíttatásával. Pár hónap múlva beülnek az iskolapadba. Ha már tudják, hogyan működik, előnnyel indulnak. Megmutatják, hogy már tudják használni, nő az önbizalmuk. Így más tárgyakból is jobban teljesítenek. A 3-6 éves korúak nagyon fogékonyak, ekkor kell például a másság elfogadására nevelni őket. Az óvodában integrált oktatás folyik. Megtapasztalják a napi tevékenységben, hogy van, akinek valamely terület nehezebben megy, de ő is ugyanolyan szeretetre méltó és értékes, mint bárki a csoportban. Az intézmény csatlakozott az autizmus világnapi programsorozathoz, ennek kapcsán az autizmusról is beszélgettünk. A gyermekek napokig tették fel a kérdéseiket. A mai rohanó világban a gyermekek is nehezebben lelik meg a nyugalmat. A relaxáció náluk is jótékony hatású. 

Kanczlerné Csizmadia Zsuzsanna felsőfokú óvodapedagógus diplomáját 1987-ben szerezte az Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolán Sopronban. Egerben az Eszterházy Károly Főiskolán, az egyéni bánásmódot igénylő gyermekek fejlesztő pedagógiája  szakirányú továbbképzésen tanultak jelentősen meghatározták pályafutását. Annak megszerzése után,  2006 óta, nem csak óvodapedagógusként, hanem fejlesztőpedagógusként is foglalkozik az egyéni bánásmódot igénylő gyermekekkel. Minden tanévben az óvodában  előadást tart  a tanköteles korú gyermekek szüleinek az iskolaérettségről. Power point bemutatót készített az „Iskolaérettség kritériumai” címmel, amelyben részletesen bemutatja a testi, mentális és szociális érettségre, illetve éretlenségre utaló jeleket a szülőknek, kollégáknak. A TÁMOP 3.4.4/B-11/2-2012-0023 „Csodabogár kereső „ Országos tehetségsegítő hálózat létrehozása a Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program keretében olyan szakmai ismereteket sajátított el, amelyek lehetővé tették, hogy óvodában tehetségműhelyeket működtessenek. Tehetséggondozó Programjunk legfontosabb célkitűzése az átlagtól eltérő, kiemelkedő képességű, kreatív, érdeklődő gyermekek kompetenciájának pozitív irányú fejlesztése, foglalkoztatása gazdagító programok keretében A program keretében továbbképzéseken, hospitálásokon, határi túli tehetségpontba való látogatáson vett részt.
A pályázat keretében kollégaival tanulmányút keretében látogatott el a bécsi AMAPED Tehetségpontba. Az Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete az egyetlen szervezet német nyelvterületen, amely megkapta a „Tehetségpont” kitüntető címet. A szervezet az Ausztriában élő magyarok nyelvi támogatása, és a beilleszkedés segítése mellett, különböző területeken, magyar nyelvi fejlesztés, nyelvtanfolyamok, zenei, táncos, kézműves foglalkozások, dráma, vers, balett - lehetőséget nyújt a tehetségek segítésére. 


Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.