BUDAPEST FŐVÁROS XIII. kerület Önkormányzata
2010. május 14., péntek 08:09

Interaktív táblák a közoktatási intézményekben
Vizsgálat és országos szintű eredmények bebizonyították a fejlesztés helyességét

A korszerű, tudásalapú társadalomban általános elvárás, hogy az iskolák is igazodjanak a kor követelményeihez, alkalmazzák azokat a modern informatikai eszközöket, amelyek hatékonyan segíthetik a tanítás-tanulás folyamatát és megalapozzák az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák elsajátítását.


A technikai fejlődésnek köszönhetően a XX. század utolsó évtizedeiben a közoktatásban is megjelentek a személyi számítógépek, majd kiegészültek a megfigyelést, a szemléltetést, az audiovizuális befogadást jobban segítő multimédiás és kivetítő egységekkel, illetve megjelentek az interaktív táblák. Az ezredforduló környékére vált az oktatási intézmények számára is elérhetővé az interaktív tábla, mivel a fejlesztések révén az áruk jelentősen lecsökkent, használatuk pedig egyszerűsödött.


A XIII. kerületi önkormányzat a kezdetektől kiemelt figyelmet fordít arra, hogy közoktatási intézmények rendelkezzenek a feladatellátásukhoz szükséges korszerű információs, kommunikációs technikákkal, technológiákkal, eszközparkkal, és ennek érdekében nagy értékű beruházásokat hajt(ott) végre. A számítógépek helyet kaptak a nevelőtestületi szobákban, a szertárakban, a könyvtárakban is. A fejlődési folyamatot erősítette a pályázatokon való sikeres részvétel.


Az önkormányzatunk előrelátó közoktatás-politikájának eredményeként az intézmények fenntartói forrásból országosan egyedülálló fejlesztés részesei lehettek. A három évre tervezett eszközfejlesztés két év alatt, négy szakaszban valósult meg. A pályázatok és a saját beszerzések következtében jelenleg 182 db interaktív tábla áll közoktatási intézményeink rendelkezésére, valamennyi szaktanteremben.


Nagy jelentőségű, hogy önkormányzatunk az eszközök biztosítása mellett gondot fordít a pedagógusok kompetenciájának fejlesztésére, kiteljesítésére, minden eszközbeszerzést pedagógus továbbképzés követett. Egy közelmúltban készült vizsgálat adatai alapján közel 300 azoknak a tanítóknak és szaktanároknak a száma, akik ha különböző gyakorisággal, de rendszeresen használják tanítási órákon és azon kívül is az interaktív táblát.


Látványos elmozdulás az interaktív táblát használók számának ugrásszerű növekedésében tapasztalható, mely követi a kerületi infrastruktúrafejlesztés mértékét és minőségét. Azok a pedagógusok, akiknek a szaktantermébe rögzítetten szerelt táblák kerültek, napi gyakoriságú alkalmazókká váltak.


A haladást számos országos szintű eredmény is jelzi. Az évről évre megrendezésre kerülő Országos Interaktív Tábla Konferenciát megelőző pályázatokon eddig minden évben ott voltak a győztesek között kerületünk pedagógusai. Az Interaktív Kreativitás Pályázatnak 2009-ben számtalan résztvevője volt kerületünkből, és a különdíjasa is kerületi pedagógus lett. A IV. Országos Interaktív Tábla Konferencián az előadók között 6 pedagógus képviselte a XIII. kerületet, átadva a tapasztalatokat az ország különböző pontjairól érkezett kollégáknak.


A fejlesztések folytatásához a javaslatok rendelkezésre állnak.
·       Az interaktív táblán jól alkalmazható szoftverek beszerzése csökkentené a pedagógusok leterheltségét, a felkészülés idejét, és növelné az interaktív táblák használatának gyakoriságát.
·      Indokolt további eszközfejlesztés például a dokumentumkamera azon változata, amely képes mikroszkopikus felbontásra is. A kémia-biológia tanítása során jelentős szerepe lehetne az oktatásban.
További fejlődési lehetőséget biztosítana, ha megoldottá válna a saját felhasználású munkaeszközökre, laptopokra az egyéni telepítés lehetősége. Az egyéni fejlesztésekhez számtalan ingyenes program található az interneten, melyek kizárólag egyéni „kísérletezéssel” szűrhetőek, tesztelhetők, vagyis csak a kipróbálásuk során dönthet a tanár a felhasználásukról.

Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.