Önkormányzati sajtószolgálat
MTI - hírügynökség
2024. május 18. szombat
Hírek témák szerint

GÖDÖLLŐ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
2011. november 24., csütörtök 15:11

Százéves a gödöllői HÉV - emléktábla és kiállítás
A centenárium alkalmából emléktáblát helyeznek el a gödöllői Szabadság téren álló váróépület falán pénteken, napra pontosan száz évvel a vonal átadása után – mondta el az MTI-nek Merva Mária, a Gödöllői Városi Múzeum igazgatója.
Az eseményhez kapcsolódóan időszaki kiállítás is látható a város és a BKV szervezésében a Királyi váró felújított épületében – tette hozzá az igazgató.
A kezdetben Cinkotáig, majd Kerepesig, végül 1911. november 25-től Gödöllőig közlekedő „villanyostól" azt várták, hogy hozzájárul az ideérkező nyaralók számának növeléséhez, és segíti a településen belüli közlekedést is – kezdte a történeti háttér bemutatását Merva Mária.
Noha vasút is összekötötte a települést a fővárossal, a HÉV gödöllői járatának indításával Cinkota, Kerepes és Mogyoród is elérhetővé vált, gyorsabb összeköttetést teremtve a települések között. „Gödöllő járási központ volt, ezért egyszerűbb és kényelmesebb elérése fontos szempont volt” – emelte ki a városi múzeum vezetője.
A turisták, nyaralók számának növelésével kapcsolatos várakozásokat azonban felülírta a történelem. Míg korábban Gödöllő kedvelt pihenőhelye volt a fővárosból érkező középosztálybeli polgároknak, az I. világháború sok szempontból átrendezte a szokásokat, és azt követően már egyre kevesebben érkeztek.
„A század elején sokan béreltek vagy építettek itt nyaralót, Kosztolányi Dezsőné Harmos Ilona családja is itt töltötte a nyarakat, de itt élt nyaranta Sík Sándor famíliája is” – emelte ki Merva Mária.
Az évek során világossá vált az is, hogy a HÉV sínpárja kettészeli a várost, elvágva a központot a kastélytól és az egyetemtől. Ha a kastély kapuját este bezárják, két Gödöllő van Magyarországon – idézte fel Móricz Zsigmond megállapítását a településről a múzeumigazgató, hozzáfűzve: ez ma is nagy kihívás a város számára.
A HÉV nem váltotta be a belső közlekedés javításához fűzött a reményeket sem, az összesen négy megálló nem tudott olyan hasznos lenni, mint a szintén 1911-ben indult, a népnyelvben „kismukiként” emlegetett vasúti járat, amely Veresegyházat és Vácot kapcsolta Gödöllőhöz és Budapesthez.


1 csatolt kép 1
Vissza

Küldje tovább ismerősének

Nyomtatóbarát változat


Önkormányzati érdekszövetségek hírei
Magyar Polgármesterek XII. Világtalálkozója
2018. június 28., csütörtök 12:56
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége    2018. június 29-30-án  Gödöllőn rendezi meg a
 Magya...
TÖOSZ állásfoglalás a 2018. évi központi költségvetésről
2017. május 26., péntek 09:27
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) kibővített Elnöksége 2017. május 23-ai ül...
Országos önkormányzati szövetségek szolidaritási nyilatkozata
2016. június 8., szerda 19:13
Az Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa (ÖNET) önkormányzati oldalát képviselő Elnökök T...
Belügyminisztérium hírei
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
A megszűnt Önkormányzati Minisztérium archív hírei
Az önkormányzati rendszer átalakításáról, az önkormányzatokat ...
2010. június 28., hétfő 17:02
Az új kormány önkormányzatokat érintő elképzeléseiről esett szó az ETK Önkormányzati Klub legutób...
Kormányzati segítség a zempléni településeknek
2010. május 13., csütörtök 11:29
Dr. Pataki István, az Önkormányzati Minisztérium szakállamtitkára és dr. Hoffmann Imre, az Ország...
RSS  ▪  Impresszum  ▪  Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fenntartva.