|
|
Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) |
2013. április 17., szerda 08:44 |
Az önkormányzati médiakommunikáció műhelytitkai - Ősztől országos konzultáció-sorozatot indít a MÖSZ és a MÚOSZ |
|
„Önkormányzati médiakommunikáció” címmel,
második alkalommal rendezett közös konferenciát a Magyar Önkormányzatok
Szövetsége (MÖSZ) és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) 2013.
április 16-án, Budapesten. Míg a tavalyi, gödöllői rendezvény előadói elsősorban
elméleti kérdéseket feszegettek, most olyan gyakorlati kérdések kerültek
terítékre, mint az önkormányzati kommunikáció gyenge pontjai, az alternatív
nyilvánossághoz való viszonyulás, vagy a közösségi médiában való megjelenés
lehetőségei.
A polgármesterek legnagyobb része önkormányzati
és nem kommunikációs szakember, így rendkívül fontos hogy legyen mellette
valaki – sajtófőnök, szóvivő, kommunikációs igazgató –, aki fel tudja készíteni
egy-egy médiaszereplésre – hívta fel a hallgatóság figyelmét bevezető
előadásában Tóth Károly, a MÚOSZ
elnöke. Egy interjú ugyanis afféle „szellemi párbajként” is felfogható, ahol
naprakészen, érvekkel, tényekkel és némi humorral felvértezve kell kiállnia a
riportalanynak, hogy elkerülhesse az esetleges csapdákat vagy azt, hogy
hiteltelennek mutatkozzon a településén élők szemében. A MÚOSZ elnöke elmondta
azt is, miként lehet kezelni az agresszív, a félreinformált, illetve a
prekoncepcióval érkező újságírókat, s hogyan lehet a legjobban kitérni a
nyilatkozat elől.
Az önkormányzatok életében gyakran
előfordulhatnak különböző – pénzügyi, jogi, oktatáspolitikai vagy egészségügyi
– válsághelyzetek, amelyeknek kommunikálására külön stratégiát kell kidolgozni
– derült ki Merza Péter pszichológus
előadásából. Mindenekelőtt fel kell tárni a krízishez vezető utat, a
legfontosabb kiváltó okokat, majd a megoldási lehetőségeket, s ezek
ismeretében, kialakult állásponttal, megfogalmazott mondanivalóval kiállni a
nyilvánosság elé. Mégpedig minél hamarabb, különben a sajtó veszi át az
irányítást.
A települések igazi arca a polgármester – kezdte
előadását Péterfi Csaba a gödöllői
önkormányzat kommunikációs igazgatja –, az elsősorban pozitív híreket preferáló
honi településvezetők azonban szívesen átadják a szót alpolgármesterüknek vagy
sajtófőnöküknek, ha kellemetlen események bejelentéséről van szó. Péterfi Csaba
szerint jobban tennék, ha – sajtófőnökük tanácsait meghallgatva – maguk
állnának ki a helybeliek elé, mert megfelelően tálalva a problémát, még
pozitívan is kijöhetnének a szituációból.
Az önkormányzatok kommunikációjában egyre
nagyobb szerepük van a települések honlapjainak, így nem mindegy, hogy csupán a
kötelezően nyilvánosságra hozandó tartalmak – szerződések, rendeletek – miatt
létrehozott weboldalak-e, vagy esztétikus, olvasmányos, áttekinthető,
keresőbarát, interaktív portálok – tudtuk meg Nagy Gábor Miklós médiaszakértőtől. Az interaktivitás különösen
fontos, mert a honlapok fórumai, vendégkönyvei, szavazóhelyei, hozzászólási
lehetőséget biztosítanak a helyieknek, hogy elmondhassák észrevételeiket. Ha
erre az önkormányzati honlapon nincs mód, úgyis megteszik másutt, s akkor már moderálni sem lehet a véleményeket.
Az alternatív
nyilvánosság egyik megnyilvánulási formája például egy blog is lehet
– veszi át a szót Porcsin Zsolt debreceni
blogger, aki úgy véli, jelenleg ezek a fórumok azok, amelyek nem félnek a
kínosabb kérdések feszegetésétől, a helyi konfliktusok megírásától. Ez az
önkormányzatoknak kínos, ezért a bloggereket eleve ellenségnek tekintik, holott
ha partnerként kezelnék őket, meghívnák a rendezvényeikre, válaszolnának a
kérdéseikre, akkor azoknak sem kellene pletykákra és fél információkra
támaszkodniuk, s a helyi nyilvánosság megkerülhetetlen szereplőivé válhatnának.
Az önkormányzati honlapok kiválóan alkalmasak a
közösségépítésre és a lokálpatriotizmus erősítésére is, főként a kommunikáció legmodernebb
eszközeit és módszereit is latba vetve – értesülhettek az egybegyűltek a Hegyvidéki
Önkormányzat kommunikációs vezetőjétől. Mint Szabó Krisztina kifejtette, kerülete nagy súlyt fektet arra, hogy
különböző kreatív és innovatív akciókkal – mint például a „Lépjünk, hogy ne lépjünk
bele!” elnevezésű kutyapiszok elleni kampány – szólítsa meg a lakosságot, s a
kezdeményezések kommunikációja is hasonlóan kreatív és innovatív legyen.
Dr. Gémesi
György,
a MÖSZ elnöke pozitív és negatív sajtótapasztalatait osztotta meg az érdeklődőkkel,
majd az önkormányzati kommunikáció két területéről, a polgármester és a
település lakossága, illetve az önkormányzatok és az állam közötti párbeszéd
sajátosságairól beszélt. Végezetül bejelentette, hogy a tavalyi és a mostani
konferenciát kísérő nagy érdeklődésre való tekintettel a MÖSZ és MÚOSZ
szeptembertől országos kommunikációs konzultáció-sorozatot indít azoknak a
polgármestereknek, akiknek nem áll rendelkezésükre külön kommunikációs
szakember. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|