|
|
FONYÓD VÁROS ÖNKORMÁNYZATA |
2023. augusztus 10., csütörtök 12:51 |
MEGKEZDŐDIK A CSISZTAI KERÉKPÁRÚT DÉLI SZAKASZÁNAK FEJLESZTÉSE |
|
FONYÓD
- BUZSÁK-CSISZTAPUSZTA (CSISZTAFÜRDŐ) KERÉKPÁRÚT FEJLESZTÉS A TOP-3.1.1-16-SO1-2017-00002
PÁLYÁZAT ALAPJÁN - KÜLTERÜLETI (DÉLI SZAKASZ) KERÉKPÁROZHATÓ KÖZÚT FELÚJÍTÁS ÉS
ÉPÍTÉS MUNKÁLATAI KEZDŐDNEK MEG.
A projekt célja egy települési és településközi kerékpáros hálózat
kialakítása Fonyód – Buzsák-Csisztapuszta (Csisztafürdő) között. A létesítmény
célja elsősorban a foglalkoztatási célú mobilitás elősegítése városon belül és
települések között egyaránt. Fonyód jelentős mértékű foglalkoztatási kapacitást
biztosít a térségben, továbbá Buzsák-Csisztapuszta (Csisztafürdő), szintén
foglalkoztatást biztosító fogadóterülete kerül most közvetlenül
összekapcsolásra, a munkaerő áramlása a települések között kétirányú. A
létesítmény Fonyódon belül csatlakozik a Balatoni Bringakörúthoz, így a körút
mentén található településekhez is közvetlen összeköttetést jelent, emiatt a
nyári turisztikai szezonban várhatóan jelentős mértékű kerékpáros turisztikai
igényeket is kielégít, valamint szezonhosszabbító hatása is lényeges. A déli
szakaszon megvalósuló beruházás költsége nettó 91 948 235,- Ft + ÁFA, amelyet
kivitelezőként a Colas Út Zrt. bonyolít le.
Fonyód város fenntartható
települési közlekedésfejlesztése program 2016-ban indult a TOP-3.1.1-16
kormányzati támogatási felhívás alapján. Fonyód Város Önkormányzata és a DDRFÜ megbízásából
készültek azon pályázati tervek, amely a Fonyód és Buzsák- Csisztapuszta
településeket összekötő kerékpárútról és Fonyód településen további
kerékpárutak fejlesztéséről szóltak. 2019. évben részletes kerékpárút
engedélyezési terveket készültek, részben módosított nyomvonalon, amelyben
figyelembe vették az ingatlanhasználatokat, az altalajviszonyokat és a
természeti értékeket.
Az M7 feletti felüljárótól
északra a fejlesztés a meglévő út felhasználásával már elkészült 2022-ben, és
az M7 feletti felüljárótól délre pedig részben a meglévő burkolatlan út
fejlesztését, részben attól nyugatra történő nyomvonal kiépítést tűztek ki
célul. A meglévő út javításával, a burkolatlan útszakasz fejlesztésével és új
útszakasz építésével kerül kialakításra a kerékpáros közlekedési
infrastruktúra.
A mostani tervállapot olyan
kerékpározható mezőgazdasági közút átépítési és felújítási tervként készült el,
amely nyomvonalában a lehető legnagyobb mértékben megtartja a meglévő utat,
annak elsősorban megerősítésére és fejlesztésére törekszik, továbbá a „Mezőgazdasági
utak tervezése” előírás alapján nyomvonal- korrekciókat tartalmaz az előírt 30
km/h tervezési sebesség kifejthetősége érdekében. A meglévő út – és így a
tervezett út is – az M7 autópályától délre eső szakaszán magántelkeket, és nem
közlekedési övezetű, mezőgazdasági művelés alatti földrészleteket is érint,
emiatt a fejlesztés déli szakasza építési engedély köteles. Az út építésére
közlekedési építési engedélyt kellett beszerezni.
Az út tervezett osztálya az e-UT
03.01.13 Mezőgazdasági utak tervezése útügyi műszaki előírás alapján: bekötőút,
egy forgalmi sáv, 3,50m burkolt sávszélesség, 1,5 (1,25)m padkaszélesség, tervezési
sebesség 30 km/h. A településközi út kategóriájára ajánlott kettő forgalmi
sávos út fejlesztésére sajnos ez a támogatási konstrukció nem adott
lehetőséget. A kitérők alkalmazásával kiépülő kétirányú út azonban így is nagy
előnyére lesz mindkét érintett településnek. Az úgynevezett déli szakasz az
autópálya építéshez épített 6-8m széles ideiglenes útalap felhasználásával
készítendő.
„A Csisztai kerékpárút
megépülése Buzsáknak és Fonyódnak egyaránt fontos.” - szögezte le Hidvégi
József Fonyód polgármestere.
„A két település lakóinak több
mint harminc éves álma, hogy megépüljön a településeket összekötő, mintegy öt
kilométeres kerékpározható útszakasz. Az autópálya megépülésekor volt erre a
legnagyobb lehetőség, hiszen akkor egy kilométeres szakasz megépült, amit
folytatni kellett volna 2-3 kilométerrel mindkét irányba. Ez akkor sajnos nem
történt meg. Útfelújítási pályázatok nem álltak az önkormányzatok
rendelkezésére, míg 2016-ban kerékpárút építésére nyílt lehetőség pályázni. Ez
az út ez egyben gát is, amely a vízegyensúly megtartását biztosítja a keleti és
a nyugati medence között. Eredetileg ennek nyugati oldalán, de külön nyomvonalon
terveztük a kerékpárút megépítését, ez azonban a környezetvédelmi hatóság miatt
nem valósulhatott meg, csak a jelenlegi nyomvonalon. A kivitelezést
szakaszoltuk, most az autópályától délre lévő szakasz megépítése kezdődik meg.”
A déli szakasz a meglévő
útalapra, terepszinthez illesztett 3,50m széles útpálya, kétoldali 1,5-1,5m
széles padkával valósul meg. A déli szakaszon a régi ideiglenes útalap
fejlesztését teherbíró szilárd burkolatúra tervezték meg. Korábban egyrétegű
aszfaltozást is kapott az út, amely azonban mára nagyrészt tönkrement. A
burkolat maradványait nem kell lemarni, azonban arra kiegyenlítő zúzalék nem
készítendő, hanem a kétrétegű tervezett aszfaltburkolatot kell ráépíteni. Az
útburkolat mellett 20 cm vastag zúzalék padka épül. Az utak melletti
zöldfelületet az építés után helyre fogják állítani tereprendezéssel. A Mezőgazdasági utak tervezése
szabvány szerint a tervezett utat az ún. 10 tonnás egységtengely 50.000 db
áthaladására tervezték, ami az „A5” osztályú, legmagasabb mezőgazdasági út
kategória. A
10 tonnás tengelyterhelés a
legtöbb hazai jármű tengelyterhelését magába foglalja, és a 40 tonna össztömegű
járművek tengelyterhelése ennek megfelel.
Elhangzott, hogy az augusztus
20-i ünnepek után elkezdhetik a munkálatokat, a határidő pedig december közepe,
addig mindenképpen be szeretnék fejezni azt.
A déli szakasz megépülésével
Fonyódról jó minőségű kerékpárúton közvetlenül elérhetővé válik Csisztafürdő, amely a beruházás legfontosabb
célkitűzése volt.
|
|
1 csatolt dokumentum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|