|
|
SZEGED MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA |
2010. október 7., csütörtök 04:26 |
Összeért a Móra Ferenc híd |
|
Mérföldkövéhez érkezett az M43 autópálya Móra Ferenc
hídjának építése: október első hétvégéjén beemelték a híd utolsó elemét is, így
a hazánkban egyedi építési megoldás szaknyelven „összezárt” a Tisza felett.
Fontos állomásához érkezett az M43 autópálya
Tisza-hídjának építése: október első hétvégéjén elkészült a mederhíd
„zárózöme”, vagyis több darabban helyére emelték a híd Tisza feletti utolsó
elemét is.
A kivitelezők számára azonban a „zárás” után sem ér
véget a munka: következő lépéséként elkészítik, majd szigetelik a szegélyeket,
ezután sor kerül a pályalemez aszfaltozására, illetve a korlátok
felszerelésére. Végül kiépítik a híd díszkivilágítását, így az autósok teljes
pompájában vehetik azt birtokba.
Az ez év júniusában hivatalosan is Móra Ferencről
elnevezett híd esetében alkalmazott technológia - nem csupán hazánkban, de
egész Európában egyedülálló az ún. extradosed trapézlemezes szerkezet -
bizonyult a legideálisabb megoldásnak arra, hogy az autópálya részeként
biztosítsa a 43-as út által érintett települések tehermentesítését.
Az M43 Tisza-hídja mintegy 660 méter hosszú,
szélessége mintegy 30 méter. A híd összfelülete 19 500 m2. A híd elkészítéséhez
11 311 m3 betont és 3 455 t acélt használnak fel.
A Móra Ferenc híd esetében
alkalmazott technológiáról
A 2010 júniusában hivatalosan is Móra Ferenc híd névre keresztelt szerkezet
ún. „extradosed”, vagyis függesztett-feszített híd, mely átmenetet képez a
gerendahíd és a ferdekábeles híd technológiája között. Ez egy látszólag
egyszerű gerenda-híd, melyet több innovációs ötlettel tettek korszerűvé,
egyedivé. Ezek közül a legfontosabb, hogy a szerkezet vonalából kiemelték a
feszítő kábeleket - ez esetben két 22 méteres pilon segítségével - melyek így
hatékonyan segítik a karcsú híd teherbírását. További újítás a híd
keresztmetszete. Az alsó és felső vasbeton lemezek között a terhelést trapéz
gerinclemezek viselik. Ezzel a megoldással a szerkezet önsúlya jelentősen csökkent,
miközben a hasznos teherbírás nem változott. A fentiek kedvezően befolyásolták
a híd esztétikai megjelenését, amit tovább fokoz az éjszakai díszvilágítás.
Németországban alkalmaztak már hasonló szerkezetet, de ilyen típusú -
szerényebb méretekkel – extradosed szerkezetű, trapéz-övlemezes megoldást eddig
csak Japánban építettek.
Érdekességek
A Tisza medrébe ezen a keresztezési helyen (inflexió révén) nem volt
célszerű pillért építeni, mivel a mederben elhelyezett pillér folyamatos
kimosódásoknak lenne kitéve, ami számos üzemeltetés- fenntartási hibákat és
feladatokat jelentene. Ennek következtében a híd tervezése során olyan
technológiát kellett keresni, mely lehetővé teszi a mederpillér nélküli
alátámasztást. Erre a hagyományos gerenda hidak nem alkalmasak.
Számításba kellett venni továbbá azt is, hogy a híd összes vasbeton cölöpje
– melyek teljes hossza 8,5 km – a nagy súlyú szerkezet alatt túl mélyre
süllyedne a laza szerkezetű altalajba (a parti pillérek alatt 52-52 db,
egyenként 41 méter hosszú és 1,2 m átmérőjű cölöp van, melyek a jelenlegi
megoldással is 6-8 métert süllyednek.). Az extradosed technológia
alkalmazásának köszönhetősen kevesebb kábelre van szükség, mint a ferdekábeles
testvéreknek. Ennek következtében csökkent a híd magassága és összsúlya is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|