Önkormányzati sajtószolgálat
MTI - hírügynökség
2024. március 2. szombat
Hírek témák szerint

Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ)
2011. március 18., péntek 13:30

Tanácskozás az önkormányzati rendszer átalakításának irányairól (II. rész)
A közigazgatás átalakítása a kormányprogram része, vezette be előadását Rétvári Bence, majd a január elsejével felállt kormányhivatalok működési filozófiáját, irányítási struktúráját ismertette. A következő átalakítást 2013-ra tervezik, a járási szint bevezetésével, ami nem önkormányzati szint lesz, hanem a közigazgatás új eleme. Ennek a tervezett bevezetése orvosolja azt az önkormányzati problémát, hogy számos, az államtól megkapott feladat ellátására nincs forrása. Kormányzati pozícióból a járási rendszert az esélyegyenlőség érvényesülése szempontjából tartják fontosnak: bárhol szülessen egy magyar állampolgár, alapvető esélyei azonosak legyenek. A járási székhelyeken is lesznek kormányablakok, amelyek gyorsabb, koordináltabb működést tesznek lehetővé. A járási szint bevezetése előtt elegendő idő áll rendelkezésre az önkormányzatokkal való egyeztetésre.  
Az önkormányzatiság, mint érték, nem jelenik meg az új Alkotmányban. Erre hívta fel a figyelmet Zongor Gábor, a TÖOSZ főtitkára. Mint azt előadásában elmondta, a jelenlegi tervezetből nagy változások nem olvashatók ki, mint ahogy az sem, milyen filozófia mentén akarja az állam újrafogalmazni az irányítási rendszert. Sajnálatosnak nevezte, hogy az önkormányzatok az eladósodások miatt az elmúlt időszakban egyfajta bűnbak szerepbe csúsztak bele.  Már Széchenyi óta tudjuk, hogy hitelre szükség van, mondta, és felhívta a figyelmet arra, hogy a gond nem a fejlesztési, hanem a működésre fordított hitelekkel van.
Előadásában Zongor Gábor többször is szólt az összefogás szükségességéről, ami nélkül nem lehet eredményes az önkormányzati érdekérvényesítés. Egyúttal sajnálatának adott hangot, hogy a Kormány –Önkormányzatok Egyeztető Fóruma megszűnése óta nem alakult meg az Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Fóruma, s így véleménye szerint nincs megfelelő párbeszéd a kormány és az érdekszövetségek között. A kormány a költségvetéssel kapcsolatban is csak akkor hívta meg az érdekszövetségeket, amikor már minden készen volt, s mint mondta, csak a West Balkán ügyben volt egy egyeztetés.
A kistérségekről és többcélú társulásaik jelenéről és jövőjéről tartott előadást Ribányi József, Tamási polgármestere, aki bemutatta a kistérségi társulások előnyeit és hátrányait. Az előbbiek közé sorolta a közös fellépés lehetőségét a térségi együttműködést igénylő feladatok ellátásában az oktatás és nevelés, a szociális ellátás, az egészségügyi ellátás, a területfejlesztés területén. Hátrányaik közé tartozik,hogy nincs közigazgatási jogkörük, sok településsel működnek, más-más érdekekkel.
Javasolta, hogy az önkormányzatok töltsék meg tartalommal ezt a földrajzi egységet. Legyen közigazgatási hatásköre, ami a vázát adja területi működésének. A területfejlesztésben szülessenek kistérségi döntések, legyenek ehhez kistérségi alapok. Az oktatás és a szociális ellátás kapcsán a feladatokra szerveződött alkalmi társulások létrehozását pártolta, ahol a tagok a lakosság által igénybevett nem kötelező feladatokat is arányosan finanszírozzák. Jó lenne, mondta, ha a normatívák nem elsődleges ösztönzők lennének, hanem biztonságos eszközök a társulások működésében.
Bakondi György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője az önkormányzatok katasztrófa- és árvízvédelmi feladatairól beszélt, megosztva a résztvevőkkel az elmúlt évek tapasztalatait.
Előadásában felhívta a figyelmet azokra a hatósági és szakhatósági problémákra, amikkel gyakran találkoznak, s kitért azokra is, amik sokszor nehezítik munkájukat.  A 2010-es árvízi tapasztalatok kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy sok településen hiányoznak a vészhelyzetre vonatkozó tervek, nincsenek megfelelő szaktudással bíró személyek, és sok esetben az elhárításhoz szükséges eszközök sem állnak rendelkezésre.
Pozitív tapasztalatként említette azonban, hogy a legtöbb településen a vészhelyzetben a lakosság elfogadja, és végrehajtja a polgármester által hozott, sokszor súlyos döntéseket. Mint mondta, ahhoz azonban, hogy a településvezetők ilyen esetekben megfelelően át tudják tekinteni a feladatokat, fontos, hogy rendelkezzenek a szükséges információkkal, részt vegyenek azokon a továbbképzéseken, amiket részükre szerveznek.
A most elkészült katasztrófavédelmi törvénytervezet már tartalmazza azokat a változtatásokat, amiket az elmúlt évek tapasztalatai alapján szükségesnek tartanak a minél gyorsabb és hatékonyabb beavatkozások érdekében. Ezek a változtatások többek között a prevenció és a hatósági munka területét érintik.
Gémesi Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium zöldgazdaság fejlesztési főosztályvezetője az energiaellátás jövőjéről tartott előadásában gondos tervezést és előrelátást szorgalmazott, hiszen az energiaárak nem fognak csökkenni, Magyarország importfüggősége pedig olyan, mintha egy egylábú széken ülnénk. Hazánk számára is elkerülhetetlen a megújuló energiaforrások arányának emelése az energiafelhasználásban. Mint elmondta, 2020-ra ezt az arányt 14,65 százalékra kívánja emelni az ország. Az ehhez szükséges fejlesztések várhatóan 80-90 ezer új munkahelyet igényelnek. Potenciálunk a jelzett arányt meghaladó megújuló energiatermelésre alkalmas, de nincs hozzá elegendő pénzünk. A 14,65 százalékos arány eléréshez szükséges forrásoknak csak a húsz százalékát tudjuk hazai és uniós forrásokból előteremteni, a fennmaradó részt a szabadpiacról kell megszerezni, például nemzetközi pályázatokba kapcsolódva.
Kertész György, a Belügyminisztérium szakmai főtanácsadója a településüzemeltetés időszerű kérdéseiről adott tájékoztatást. Úgy fogalmazott, az optimális cél a fenntartható településüzemeltetés, amit egyáltalán nem könnyű megvalósítani. Csak egyetlen példát említve, miközben a hulladékgazdálkodás fejlesztése során mintegy 2700 korszerűtlen lerakót szüntettünk meg, a szolgáltatás díjai megemelkedtek. Jelenleg körülbelül másfél milliárd forint összegre rúgnak a kifizetetlen lakossági számlák. Ez a  szolgáltatás ellehetetlenülésével fenyeget.
Vissza

Küldje tovább ismerősének

Nyomtatóbarát változat


Önkormányzati érdekszövetségek hírei
Magyar Polgármesterek XII. Világtalálkozója
2018. június 28., csütörtök 12:56
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége    2018. június 29-30-án  Gödöllőn rendezi meg a
 Magya...
TÖOSZ állásfoglalás a 2018. évi központi költségvetésről
2017. május 26., péntek 09:27
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) kibővített Elnöksége 2017. május 23-ai ül...
Országos önkormányzati szövetségek szolidaritási nyilatkozata
2016. június 8., szerda 19:13
Az Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa (ÖNET) önkormányzati oldalát képviselő Elnökök T...
Belügyminisztérium hírei
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
A megszűnt Önkormányzati Minisztérium archív hírei
Az önkormányzati rendszer átalakításáról, az önkormányzatokat ...
2010. június 28., hétfő 17:02
Az új kormány önkormányzatokat érintő elképzeléseiről esett szó az ETK Önkormányzati Klub legutób...
Kormányzati segítség a zempléni településeknek
2010. május 13., csütörtök 11:29
Dr. Pataki István, az Önkormányzati Minisztérium szakállamtitkára és dr. Hoffmann Imre, az Ország...
RSS  ▪  Impresszum  ▪  Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fenntartva.